Hlavní obsah

První jízdní dojmy z Renaultu Talisman Grandtour

Novinky, Martin Žemlička

Renault začal v Česku prodávat nové kombi střední třídy, Talisman Grandtour. Proti sedanu si připlatíte 30 tisíc korun. Podle zástupců českého importéra bude mít sedm z deseti talismanů praktičtější karoserii. Vyzkoušeli jsme ho a přinášíme první jízdní dojmy.

Foto: Renault ČR

Renault Talisman Grandtour

Článek

Nové kombi, které svými rozměry náleží do střední třídy, jsme vyzkoušeli během stovky kilometrů na dálnici i nádherných točitých okreskách v okolí Karlštejna.

Design až po zadní sloupky a celý interiér pochopitelně vychází z talismanu sedan, uvnitř kromě pohodlných sedaček zaujme obří 8,7palcový displej, kterým ovládáte vše od klimatizace, rádia po navigaci (ta mimochodem mluví česky a je velmi přehledná).

Ovládání chce trochu cviku, pro nejdůležitější funkce je naštěstí samostatné tlačítko. Velký displej se navíc dodává jen pro dvě nejdražší verze výbavy Zen+ a Intens+), jinak dostanete menší variantu a pod ním kupu jednoúčelových tlačítek. Celkově působí vnitřek talismanu útulně, škoda několika laciněji vyhlížejících ovladačů, které najdete i v renaultech za dvě stě tisíc.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Talisman Grandtour

Místa je vzadu dostatek pro nohy i hlavy cestujících, ostatně ještě aby ne při rozvoru náprav 2809 mm (stejná hodnota jako u sedanu). Podle propočtů francouzské automobilky ale cestující vepředu i vzadu mají na milimetr stejný prostor pro svá těla (vpředu je výška po střechu pod úhlem 14 stupňů 902, vzadu 854 milimetrů).

Zavazadelník je u kombi relativně mělký, s maximální šířkou 1075 mm jde ale o dobrý průměr střední třídy. Kupodivu nabídne sedan papírově větší kufr (608 vs. 572 l), měřeno německou metodikou VDA, tj. po kryt zavazadlového prostoru.

Foto: Renault

Renault Talisman Grandtour

Kombi, nepatrně delší (má větší zadní převis) a vyšší než sedan, je samozřejmě praktičtější než sedan, protože jej můžete naložit více „do výšky”. V praxi pomáhá talismanu nízká nákladová hrana, vysoko otevírané víko pátých dveří nebo možnost sklopit zadní sedačky páčkou v kufru (úplnou rovinu pak nevykouzlí, díky falešné podlaze ale vznikne relativně malý schod). V nabídce příslušenství nechybí nosič až dvou jízdních kol, střešní nosič nebo tažné zařízení.

Pět motorů v nabídce

V nabídce motorizací najdete úplně ty samé motory a převodovky jako pro sedan. Znamená to tedy, že ani jeden z pěti nabízených motorů nemá vyšší zdvihový objem než 1,6 litru. To je ve střední třídě i přes všudypřítomný downsizing zarážející, dvoulitr by v nabídce být jednoznačně měl.

Oba benzínové motory (110 a 147 kW) nejdou kombinovat s manuální převodovkou, spokojit se tak musíte výhradně se dvouspojkovým sedmistupňovým automatem EDC.

Foto: Renault ČR

Renault Talisman Grandtour

Naftové motory jsou v nabídce tři a podle odhadů budou prodejně dominovat na úkor zážehových jednotek. Opět ale platí omezení: dva slabší diesely (81 a 96 kW) můžete dostat pouze se šestistupňovým manuálem, silnější provedení dCi 160 (118 kW) je pak k dostání jen s automatem.

Námi testované prostřední dieselové provedení (96 kW a 320 Nm) bylo překvapivě línější při pružném zrychlování. Navíc spotřeba se po skončení stokilometrového okruhu vyšplhala na osm litrů, což je jednou tolik, než kolik udávají homologační údaje. Nutno ale dodat, že motory byly tak tak zajeté a pedál plynu jsme tiskli opravdu intenzivně.

Foto: Renault ČR

Renault Talisman Grandtour

Převodovka je vcelku přesná, škoda jen, že dráhy nejsou o chlup kratší a malinko lépe vymezeny. Odezva od řízení není špatná, bohužel rozbité cesty i na zkoušeném adaptivním podvozku přinášely citelné otřesy i hluk. Na hladké silnici se situace rázem zklidní, rozbité okresky jsou na větších kolech (18 a 19 palců) docela utrpením.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Talisman Grandtour

Zadní kola se natáčí proti těm předním

Mezi příplatkovými prvky je tzv. 4Control, což je systém, který Renault používal už dříve. V kombinaci s adaptivním podvozkem natáčí zadní kola proti těm předním - v rozsahu minus jeden stupeň. Auto pak citelně lépe zatáčí a má i lepší rejd.

Automobilka udává, že průměr otáčení je namísto standardních 17 metrů (bez 4Control) pouhých 13, navíc počet otáček mezi dorazy volantu se sníží z 2,8 na 2,4. A to jsou sice malá, leč podstatná čísla. Podobný trik s natáčením zadní nápravy používá pro vybrané modely kupříkladu i Porsche.

Měli jsme v rámci české novinářské premiéry nějakou hodinu a půl na vyzkoušení, takže bližší a podrobnější fakta odhalí až standardní test. Nicméně: toto auto vyráběné ve francouzském Douai není vůbec špatné z hlediska prostornosti, vzhledu i nabízených technologií. Škoda těch pouze „malorážkových” motorů, v nabídce chybí i pohon 4x4. Problém vidíme i ve vysoké pořizovací ceně (od 650 tisíc korun), jakkoliv už základní výbava je štědrá.

Foto: Renault ČR

Renault Talisman Grandtour

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám