Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) oznámila, že loni se průměrné emise CO2 všech nově vyrobených automobilů pro evropský trh pohybovaly na 119,6 g/km, což bylo o tři procenta méně než v roce 2014 a o osm procent méně, než si EU stanovila za cíl. Připomeňme, že to je výsledek zavedení normy emisí automobilů Euro 6, které vešlo v platnost v září roku 2014.

Statistika pěkně ukazuje i průměrné emise jednotlivých států. V ČR jsme měli za rok 2015 136,3 g/km CO2, tedy stejně jako třeba v Norsku, které je známé svou extrémní podporou elektrických vozidel. Jsme lepší i proti Německu (138,4 g/km), ale třeba výrazně horší než Francie nebo Španělsko (111 resp. 115,3 g/km).

Automobilky v roce 2010 varovaly, že navržené standardy Euro 6 budou výrazně prodražovat nové vozy, což by se negativně mohlo promítnout v prodejích aut, a tedy i průmyslu, který táhne světovou ekonomiku.

Na automobilový průmysl je přímo nebo nepřímo napojeno tolik firem a pracovníků, že snížení výroby aut, jak jsme ho zaznamenali během hospodářské krize, se nějakým způsobem dotkne prakticky celé jejich poloviny. Přesto se zavedení dodatečných katalytických a selektivních redukcí emisí nijak výrazně do cen automobilů nepromítlo a značky tak dokázaly lehce nařízení splnit.

Přísnější limity v roce 2021

Nutno ovšem upozornit, že jde jen o teoretické hodnoty, které jsou založeny na velmi nepřesném laboratorním měření. I podle EEA se reálné emise moderních aut pohybují někde o 30 až 40 procent výše, než jsou tabulkové hodnoty. To by se mělo změnit úpravou měřicích metod.

Ty přijdou ruku v ruce i s novou legislativou emisních limitů, kdy v roce 2021 by měly emise automobilů klesnout na 95 gramů CO2 na kilometr. A to už bude sešup pro automobilky neskutečný. Nové měření v reálných podmínkách a ještě přísnější limity pro některé značky bude znamenat, že budou muset snižovat emise až o polovinu.