Zkoušet auto s cenovkou 4,5 miliónu korun, pohonem zadních kol a výkonem 420 koní na zasněžené silnici není úplně ideální. Je to sice zábava, protože všechny pomalejší zatáčky jedete s vybočením zádě, a pokud si troufáte, není problém auto poslat dveřmi napřed.

Auta s pohonem zadních kol a motorem zatíženou zadní nápravou měly na zasněžených silnicích vždy výhodu než auta s jinou, modernější koncepcí - velice dobře to znají majitelé starých škodovek - embéček, stovek, 105/120. Ale zvládne auto s širokými, byť zimními pneumatikami Pirelli Sottozero a tak obrovským výkonem vyjet po zasněžené silnici (pravda, posypanou drobnými kamínky)? Zkusili jsme to.

Začátek cesty ubíhá v pohodě, ve strmějším kopci na rovince ale zkoušíme zastavit. Schválně, co na to Carrera... A slavná 911 má obrovský problém přenést výkon na zadní kola (s vypnutou stabilizací i bez), auto hrabe zadními koly a sune se ke svodidlům. Takže je nutné opatrně sjet na pravou stranu kousek od krajnice a zkusit to znovu, mezitím kolem projedou dvě auta. Opět nic.

Zařadit druhý rychlostní stupeň na dvouspojkové převodovce PDK bůhvíproč nejde. Pomůže až zatlačení kolegy kameramana, který následně naskočí do pomalu jedoucího auta - zastavovat v prudkém kopci na sněhu zkrátka bez řetězů nebo čtyřkolky obvykle znamená komplikace.

Čtyřkolka přenese dvakrát více hnací síly

Fyzika je neúprosná - kola mohou přenést jen tolik hnací síly, kolik připouští třecí síla mezi pneumatikou a silnicí. Pokud auto váží 1400 kilogramů, může při rovnoměrném rozdělení hmotnosti každé kolo přenést 350 kg. Zatížení kola pak činí 3500 N, na zledovatělé vozovce zhruba 350 N. Z toho plyne jediné, vozidlo s pohonem všech čtyř kol přenese dvakrát více hnací síly než auto s jednou poháněnou nápravou.

Porsche 911 Carrera S se nakonec na libereckou dominantu vydrápalo bez dalších komplikací - stačilo nezastavovat.

Redakční test nové 911 (včetně videa) bude následovat.