Evropská unie má na stole nový připravený a technickou komisí schválený návrh, který upravuje pravidla pro měření spotřeby a emisí. Původní návrh předložila komisařka pro vnitřní trh, průmysl a podnikání Elzbieta Bieńkowska. Nebyl ovšem převzat kompletní, ale technickou komisí byl trochu upraven, a to do mírnější podoby.

Původní návrh totiž předpokládal, že v roce 2017 začne toto testování a povolená odchylka od laboratorních testů bude 60 %. Od roku 2019 pak měla začít platit nulová tolerance. V roce 2017 měl návrh platit pro nové modely a od roku 2019 pak pro všechny prodávané vozy.

Nový a přijatý návrh je výrazně mírnější. V roce 2017 je povolená odchylka od laboratorních testů 110 %. Opět půjde zde jen o nové modely. V roce 2020 se tato tolerance sníží na 50 %. Opět půjde o nové modely. Ale o rok později už tak budou muset být otestována všechna prodávaná vozidla.

Testy v provozu se budou měřit podle různých schémat, takže nebude moct být nasazen jakýkoli podvodný software, jaký byl objeven v kauze „Dieselgate“, tedy v naftových motorech vozů Volkswagen, které při laboratorních testech se uměly automaticky přepnout do zvláštního režimu, který vykazoval výrazně menší emise. [celá zpráva]

Nový návrh, který nyní směřuje do Evropského parlamentu je tedy sice uspíšen kvůli výše uvedené kauze, ale opět se prokázalo, že lobby automobilek je opravdu velmi silná. Automobilový deník Automotive News Europe však poukazuje na hlasy z EP, které hovoří o výsměchu, když za pět let ještě budou smět automobilky „lhát“ o svých emisích o více než polovinu.