Koncept nazvaný Plastic Roads předpokládá, že do tří let by se silnice z recyklovaného plastu měly stát realitou, minimálně v Nizozemsku. Plastové silnice mají mít proti klasickému asfaltu trojnásobnou životnost a zvládnou teploty od minus 40 do plus 80 stupňů Celsia.

Při pokládce se budou na budovanou silnici dávat celé pláty, což urychlí výstavbu. Jednotlivé bloky mají dutý vnitřek pro instalaci kabelů či kanalizace. Nezodpovězenou otázkou zůstává, jak se plastový povrch bude chovat při dešti nebo sněžení. Cesta, jak zlikvidovat tuny plastových odpadků, je to nicméně chvályhodná.

Životnost běžných silnic v Česku je zhruba 20 let

„Životnost asfaltu je přibližně 20 let, záleží, jak intenzivní je na konkrétní vozovce doprava, jak zde působí voda a další vlivy. Přibližně po deseti letech odchází životnost obrusu,“ uvedl pro Novinky.cz Jiří Klepáč, vedoucí oddělení specialistů a technolog vozovek z Ředitelství silnic a dálnic.

Do asfaltu se kromě kameniva, pojiva a složek z ropy přidávají již nyní nejrůznější modifikace – gumoasfalt, plastomery, elastomery, které tvoří jen zlomek z celkového složení silnice. Složení směsi je odlišné od té používané před rokem 1989, kdy se používal takzvaný asfaltový beton.