Po hatchbacku leaf je tato kompaktní dodávka druhým elektromobilem v nabídce japonského Nissanu. Však také oba modely sdílejí valnou část techniky, zejména elektromotor, automatickou převodovku a 48modulovou lithium-iontovou baterii. Ta je mimochodem uzpůsobena tak, aby nezabírala zavazadlový prostor – do elektrické verze NV tak naložíte stejně nákladu jako do varianty se spalovacím motorem. V praxi to znamená dvě europalety nebo 4,2 metru krychlového nákladu. Ložná plocha má dva metry.

U 4,5 metru dlouhé dodávky nechybí boční dveře, přístup do zavazadlového prostoru je rovněž bezproblémový. Také užitečné zatížení je slušné – 770 kilogramů pro potřeby „elektrododávky“, která má navíc specifické použití a bude jezdit zejména ve městě či blízko něj, bohatě stačí. V nabídce má Nissan i pětimístnou osobní verzi, klasická dodávka uveze řidiče a spolujezdce a výše zmíněné dvě europalety.

Nissan e-NV200

Nissan e-NV200.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jak se nám jezdilo v dopoledním provozu pražského Žižkova? Nenaložená dodávka má příjemně dravý rozjezd – výhodou elektromotorů je dostupnost maximálního točivého momentu od nulových otáček. Motor nabídne největší výkon 80 kW a točivý moment vrcholí na 254 newtonmetrech.

Na baterie máte tovární záruku pět let nebo 100 000 kilometrů. Mimochodem jejich hmotnost činí neuvěřitelných 275 kilogramů. Jejich dobití je otázkou dvanácti hodin z klasické zásuvky, s tradičními 16ampérovými nabíječkami to trvá osm, s 32ampérovou pak čtyři hodiny. Rychlodobití speciální nabíječkou zabere půl hodiny, automobilka to však nedoporučuje kvůli životnosti baterií dělat příliš často.

Nissan e-NV200

Nissan e-NV200.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Nissan e-NV200

Nissan e-NV200

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Kilometr za méně než korunu

Během jízdy se zapnutým topením činil reálný dojezd v ulicích metropole přibližně 90 až 100 kilometrů, více než 120 km však s tímto modelem neujedete, jakkoliv automobilka oficiálně uvádí dojezd až 170 kilometrů. My jsme během jízd s nenaloženou dodávkou dosáhli spotřeby 20 kWh na sto ujetých kilometrů, což znamená cca přibližně 90 haléřů na ujetý kilometr. A tomu žádný dieselový motor konkurovat nemůže; benzínový s CNG však ano.

Hlavní výhodou elektrického „envéčka“ samozřejmě je, že lokálně v tu chvíli, kdy jede, neprodukuje žádné emise, takže na zásobování (nejenom) center měst, pěších zón atd. jde o ideální nástroj. Pokud baterie nenabíjíte solárně či jinou formou bez využití obnovitelných zdrojů, je samozřejmě provoz maximálně ekologický, vzhledem k energetickému mixu ČR a dominanci spalování uhlí v elektrárnách však tak „zelený“ nejspíš nebude.

Nissan e-NV200

Nissan e-NV200.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Nissan e-NV200

Nissan e-NV200.

FOTO: Nissan

Cesta není NV pro svou uskákanou jízdu (s prázdným vozidlem) moc zajímavá, v interiéru nemáte kam odložit kabát a ergonomie i celkové zpracování jsou spíše jen průměrné. Ale vzhledem ke kompaktním rozměrům (o pár desítek milimetrů větších než u výchozí verze) se s autem dobře manipuluje i v úzkých uličkách měst. [celá zpráva]

A pak tady máme samozřejmě pořizovací cenu, která je o více než půl miliónu dražší než nejlevnější verze s benzínovým motorem o výkonu 110 koní. Z ekonomického hlediska se tak elektrická verze nevyplatí, pokud ale nebudete uvažovat chladně ekonomicky, svůj smysl bezpochyby má, třebaže údržba elektromotoru nemá prakticky žádné servisní náklady. Příští rok plánuje Nissan udat na sto těchto elektrických dodávek, leafů se jim mimochodem podařilo prodat čtyřiadvacet. Je to hodně nebo málo?

Nissan e-NV200

Nissan e-NV200.

FOTO: Nissan