Hlavní obsah

Reportáž: Zběsilá jízda v Citroënu DS3 WRC ze sedadla spolujezdce

Novinky, Martin Žemlička

Na šotolinové cestě, která později přešla v lesní úsek s velkými výmoly a o pár stovek metrů dál byla zakončena metrovým skokem, jsme si na místě spolujezdce užili jízdu v soutěžním rallye autě nejvyšší specifikace WRC (World Rally Championship).

Redaktor jako spolujezdec ve voze WRCVideo: Novinky

 
Článek

Nervózní pohled, tlak v břiše. Citroën DS3 WRC za desítky miliónů korun (přesná cena se neudává) s dunícím výfukem stojí pod plachtou, uvnitř sedí za volantem žák legendárního Coliina McRae, pětatřicetiletý Ir Kriss Meeke. Jeden z organizátorů na mě kýve, přišel můj čas. V závodní kombinéze, s přilbou na hlavě a mohutnou ochranou krku se pomalu šourám k nečekaně malému autu.

Usedám do skořepinové sedačky a nechám se připoutat pětibodovými pásy. Chlapík je utahuje, co to jde, nemůžu se vůbec pohnout. Teď už se z toho nevyvléknu, na druhou stranu, dostat se k autu specifikace WRC je snem každého fanouška motoristických sportů. Nic lepšího nebo rychlejšího v současné automobilové rallye nenajdete.

Foto: Citroën

Citroën DS3 WRC

Ostrý start jako při závodě

To jsem ještě nemohl tušit, že Kriss Meeke vezme svezení několika vybraných novinářů z celého světa jako tréninkovou jízdu. Odjedeme pár metrů od stanu k rovince, kde už nikdo nestojí. Túrování motoru a pak plný plyn. Tohle byl ostrý start jako během šampionátu.

Zcela narovinu, v sedadle spolujezdce už jsem během posledních let jel v lecjakém závodním autě a nikdy takovou razanci při zrychlení a zatáčení 300koňové „čtyřkolky” s hmotností pouhých 1200 kilogramů jsem nezažil.

Foto: Citroën

Citroën DS3 WRC

První desítky metrů - mohutnou silou zrychlení zaražený do sedačky - mám pocit, že mi exploduje žaludek, párkrát v bolestivé grimase na okamžik zavírám oči. Když se později dívám na záznam z druhé jízdy, nic takového na videozáznamu nevidím - jen radost z rychlé a technicky dokonalé jízdy. Přišlo nám ale férovější ukázat první svezení, byť pro autora článku možná méně lichotivé.

Po prvních zatáčkách se hlava i žaludek srovnávají a já si již užívám zběsilou jízdu s častým pohledem z bočního okénka. Jak mi po skončení jízdy říká Kriss, jeli jsme až stosedmdesátkou - na úzké trati, na šotolině. Tohle není obyčejná taxi jízda pro novináře či sponzory, aby měli pocit něčeho speciálního, tohle je opravdový trénink.

Co překvapí, je neuvěřitelně komfortní projev; když později projíždíme lesem s velkými dírami, je jízda překvapivě komfortní. Samozřejmě v rámci kategorie závodních automobilů.

Foto: Citroën

Citroën DS3 WRC

Projevuje se to i na koncové „třešničce na dortu”. Tou je skok, při kterém auto vyletí minimálně metr do vzduchu (viz fotografie přímo z této akce). Pocit samotného letu, který trvá dvě tři vteřiny, je zvláštní, cítíte, jak se kola nedotýkají země. Nejvíce ale překvapil doskok. Měkký, tlumiče dopad krásně „pobraly”.

Trvalo to nějakých sedm minut, ale i za ty dva dny cestování se zpožděným letem to stálo do posledního metru jízdy za to. A jízda ve speciálu kategorie WRC nebyla jediná. V rámci letošní akce Citroën Racing Experience na francouzském závodním okruhu Circuits d’Issoire jsme se ještě usadili za volant modelu DS3 R5. Reportáž najdete v dřívějším článku. [celá zpráva]

Citroën DS3 WRC (2011 - premiérové představení)Video: Citroën Racing

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám