Většina automobilek používá při odhalování svých nových modelů tzv. salámovou metodu. Nejprve se ukáže část vozu, pak další, k tomu se o týden později přidá nějaká informace o použité technice, aby se dva tři měsíce po začátku odhalování (a týdny či měsíce před světovou výstavní premiérou) ukázal celý automobil na prvních oficiálních snímcích.

Nejinak je tomu u Volva, které nám už ukázalo interiér druhé generace SUV s názvem XC90. [celá zpráva]

Volvo XC90 (2014)

Volvo XC90 (2014)

FOTO: Volvo

Nově se švédská automobilka pochlubila také se dvěma bezpečnostními asistenty, které dosud žádné jiné vozidlo nemělo. Jde o brzdění v případě, kdy vůz vjíždí do cesty blížícímu se protijedoucímu vozidlu. Druhým systémem je pomoc při neúmyslném sjetí z vozovky. Nejde o nic převratného, tyto dvě funkce ale dosud žádná automobilka nenabízí. Otázkou samozřejmě je, jak to bude fungovat v praxi. To vůbec netušíme, víme ale základní princip, na kterém tyto dvě vymoženosti pracují.

Video

Volvo XC90 - princip ochrany při nechtěném vyjetí ze silnice

Méně bolestivé nechtěné výlety mimo silnice

Systém pro neúmyslné vyjetí ze silnice sice auto na silnici neudrží (systém pro udržení v jízdním pruhu ale má), snaží se ovšem zmírnit následky. Nejprve utáhne bezpečnostní pásy předních sedadel (a nechá je utažené po celou dobu, kdy se vozidlo pohybuje). To by nebylo nic až tak zásadního, důležité ale je, že sedadla jsou opatřena funkcí pohlcování energie v prostoru mezi sedadlem a jeho rámem. V praxi by tak měla být menší poškození páteře po „skoku” mimo silnici.

Nové Volvo XC90 bude mít jako první na světě dva nové bezpečnostní systémy.

Nové Volvo XC90 bude mít systém pro zmírnění následků po nechtěném vyjetí ze silnice.

FOTO: Volvo

Druhý systém zastaví XC90, pokud začne odbočovat proti jedoucímu vozidlu. V praxi jde o častý příklad nedání přednosti protijedoucímu vozidlu při odbočování vlevo. Systém by měl fungovat jak ve městě, tak mimo ně, tj. za vyšších rychlostí.

Nové Volvo XC90, které se kompletně odhalí v srpnu, bude mít samozřejmě i další bezpečnostní asistenty, vesměs jde o vylepšené verze těch stávajících. Jde tak například o systém pro sledování tzv. mrtvého úhlu ve zpětných zrcátkách (BLIS), asistenta pro jízdu v kolonách, detekci dopravních značek nebo systém zmírňující následky převrácení vozidla.