Malé, zakulacené a docela lehké, ale ne nikterak extrémně. Takové byly dojmy autora článku, když mohl vzít do rukou unikátní čelní sklo z modelu LaFerrari, nejrychlejšího ferrari všech dob. Sklo vyráběné v sedmitisícových Hořovicích nedaleko Berouna váží 9,2 kilogramu, což je o 1,3 kilogramu méně, než by pro takto velké sklo bylo obvyklé. Většina běžných předních autoskel váží 12 až 13 kilogramů. Jeho cena činí 123 tisíc korun.

V současné době se nový odlehčený typ připravuje pro další čtyři sportovní modely různých automobilek. Které to budou, ale vedení závodu vcelku logicky nechtělo prozradit.

Klíčem odlehčené konstrukce je použití asymetrické konstrukce, pomocí speciální PVB fólie se podařilo snížit tloušťku vnější vrstvy skla na 1,8 mm, u vnitřní pak na 1,4 mm. SGS uvádí, že při ploše 1,2 metru čtverečních se na každých 0,5 mm ztenčení ušetří 1,5 kilogramu, u skla s rozměrem o dvou metrech čtverečních jsou to při stejném ztenčení už tři kilogramy ušetřené hmotnosti.

Saint-Gobain Sekurit v Hořovicích: čelní skla se skládají ze dvou vrstev

Saint-Gobain Sekurit v Hořovicích: čelní skla se skládají ze dvou vrstev.

FOTO: S-G Sekurit

To, že v rámci koncernu Saint-Gobain dostala hořovická fabrika možnost do Maranella postupně posílat tento typ skla, svědčí o výborné kvalitě zdejšího závodu a je to i skvělou reklamou pro český automobilový průmysl. Kromě skla pro LaFerrari ve zdejší továrně vyrábějí pro Bentley, Rolls-Royce, Porsche či Maserati. Zákaznické portfolio čítá celkem dvacet automobilek, nechybí Audi, BMW, Jaguar či Škoda, nejvíce – čtvrtinu z celkového počtu vyrobených skel – má Ford pro model Focus.

Jaká je měsíční výroba, nechtěla firma, zaměstnávající 560 lidí, z taktických důvodů prozradit. Za dvacet let působení se v Hořovicích vyrobilo 13 miliónů skel, což je v průměru 650 000 ročně.

Martina Hasmanová, generální ředitelka Saint-Gobain Sekurit ČR, na dotaz Novinek uvedla, že trendem do budoucna je snižování váhy skla a současně zvyšování komfortu pro posádku z hlediska teploty a akustiky. Ve stále větší míře se objevují rovněž integrované kamery či head up displeje. Dříve měla skla větší tloušťku, nyní jsou tenčí a lehčí. Zvětšuje se také celková zasklená plocha na úkor karoserie.

Čelní sklo na Ferrari LaFerrari

Čelní sklo na Ferrari LaFerrari.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Dnešní skla už jsou bez výjimky laminovaná, což je i požadavek z hlediska homologace. Ta se mírně liší v Evropě, USA a v Číně, povinné testy (například simulující náraz řidiče či předmětu na sklo) jsou ale podle zástupců SGS podobné. Barva většiny skel je tvořena kombinací zelené a bílé barvy, liší se nejenom tloušťkou, ale i požadovanou kvalitou – špičkovou kvalitu požadují nejprestižnější automobilky, ostatní odběratelé mají výstupní kvalitu výrobku nastavenou o trochu níže. Jak moc se liší požadavky na kvalitu jednotlivých odběratelů, jsme se ale pochopitelně nedozvěděli.

Každý model auta má nejméně 10 různých typů skel

Pro každé autosklo existuje 120 základních forem, pro každý jednotlivý model existuje deset až dvacet různých kombinací – některá skla jsou vyhřívaná, jiná reflexní s nanesenou kovovou či akustickou vrstvou, u dalších se řeší zabudování kamery (kupříkladu pro čtení dopravních značek). Rekordmanem je Land Rover, jehož evoque má třicet různých kombinací předního skla.

Saint-Gobain Sekurit v Hořovicích

Saint-Gobain Sekurit v Hořovicích. Fotit uvnitř areálu se nesmělo.

FOTO: S-G Sekurit

Vývoj skla trvá asi dva roky před uvedením modelu na trh, nyní tak desítka vývojových pracovníků v Hořovicích (a další v závodech v Německu a ve Francii) pracuje na sklech pro automobily, které se na trh dostanou v roce 2016 či 2017. Už nyní tak mají v Hořovicích čelní sklo na nový superb, leč ani zde jsme nepochodili.

Největší sklo, které v Hořovicích vyrábějí, je pro Citroën C5 kombi: plocha skla má 1,75 m², samotné sklo váží 25 kilogramů. Nejmenší je naopak zadní sklo pro Volvo V70 – 0,5 m² a 7,5 kg. Nejsilnější sklo má Rolls-Royce Phantom – 6 mm, přičemž běžná skla jsou tlustá 4–5 mm.

Výrobou autoskel se v celosvětovém měřítku zabývají čtyři velké firmy. Jen v Česku jsou dva významní výrobci – kromě hořovické továrny se druhá firma nachází v Teplicích (AGC Automotive Czech).