„Jedná se o největší takovou akci v zemi a není to jen přehlídka kumštu a sběratelských kousků, z nichž mnohé jsou skutečnými skvosty, ale z akce, jež je letos podruhé spojena i s aukcí, se stala i společenská událost. Lidé, které spojuje láska ke starým strojům, mají možnost setkat se i jinak než na burzách či v dílnách s rukama od šmíru,“ vysvětlil pořadatel Karel Kupka.

Velorex jako krajkovaný

Hadraplán jako krajkovaný

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Jak sám připouští, ze sběratelství starých aut a motocyklů se stává i docela rozsáhlý byznys, což bylo ve Vaňkovce také patrné. Ještě před 20 lety bylo velmi pracné sehnat v českých podmínkách náhradní díly na rekonstruovaného veterána, i když původně pocházel z české fabriky.

Nyní se už výrobou dílů, které jsou sice replikami, ale k nerozeznání od pravých stěračů, oken do plátěných střech, blinkrů, předních i zadních lamp, ráfků kol a mnoha dalšího, zabývají specializované dílny nebo i hledači originálů. Ti takové náhradní díly repasují, opraví a za patřičně vysoké ceny zájemcům prodají.

Návštěvníci si vystavené vozy prohlíželi důkladně.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Česká republika má však od západnějších zemí přece jen určité specifikum. Málokde jinde se najde tolik zručných lidí, velmi často samouků, kteří si hodně věcí dokáží udělat na vysoké úrovni vlastníma rukama či za pomoci stejně “postižených“ kamarádů.

Krásná auta a krásné ženy odnepaměti patří k sobě. Nejinak tomu bylo i v Brně.

Krásná auta a krásné ženy odnepaměti patří k sobě. Nejinak tomu bylo i v Brně.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Jako příklad mohl posloužit jeden z unikátů výstavy, kterým byl čtyřapůllitrový automobil Horch, jediný vůz svého druhu z již neexistující německé automobilky. Jeho majitel ho rekonstruoval dlouhých 20 let.

Veterán Horch

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Součástí přehlídky byla také aukce, na níž byl v nabídce například renovací zcela nedotčený motocykl ČZ 175 Standart 25 z roku 1938. Rez a zub času na něm sice zanechaly své stopy, ale stroj zůstal ve stavu, v jakém kdysi opustil fabriku, a pak byl odstaven.

Historičtí krasavci, dvoustopí i jednostopí si tento víkend dali dostaveníčko v Brně.

Veterán Zbrojovka

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Prodejní lahůdkou byl automobil Zbrojovka Z 4 z roku 1934, který se vydražil za 145 tisíc korun. Jedná se o 316. kus z 500kusové série. Jako unikát se v dražbě objevil motocykl ČZ 250 Enduro typ 988 z roku 1974.

Stroj byl určen na export a jeho mimořádnou předností je fakt, že na něm zahraniční klient nikdy nejel, má najeto jen povinných 110 mil a do Brna přijel dokonce v původním balení, ve kterém byl z ČSSR vyexpedován před 40 lety. Velmi zachovalý motocykl se v aukci ale překvapivě neprodal. Díky celkovému zájmu o tuto akci zvažují organizátoři její konání dvakrát do roka.