"Je třeba, aby zůstala zachována důvěra spotřebitelů v certifikáty a výsledky testů nestátních organizací," řekl k chystané kontrole v ADAC tajemník ministerstva zemědělství pro ochranu spotřebitele Ulrich Kelber.

Důvěryhodnost ADAC zpochybnila aféra, která vypukla minulý týden. Vedení autoklubu přiznalo, že šéf komunikace firmy Michael Ramstetter v minulých letech svévolně zvyšoval počty hlasů v anketě Žlutý anděl, v níž Němci volí nejoblíbenější vozy pro daný rok. Chtěl prý tak zvýšit prestiž soutěže.

Ramstetter rezignoval na všechny funkce a vedení autoklubu ADAC vyloučilo, že by se manipulace týkaly testů aut, dětských autosedaček, pneumatik, dálničních odpočívadel a dalších hodnocení, která autoklub provádí. Přesto už ale zazněly hlasy, které zpochybnily nestrannost hodnocení ADAC.

Zneužívání vrtulníku i letadla

Důvěryhodnost ADAC navíc ohrožují informace v médiích, podle nichž čelní představitelé autoklubu využívali k soukromým účelům letecké dopravní prostředky ADAC. Už minulý týden se objevila zpráva, že prezident autoklubu Peter Meyer využíval záchranný vrtulník autoklubu ke služebním cestám. Server magazínu Stern navíc oznámil, že Meyer se vrtulníkem nechal dopravovat i domů, což ADAC dosud popíral.

Deník Bild také uvedl, že jedna z vysoce postavených manažerek ADAC využila záchranářské letadlo ADAC k tomu, aby svého syna a jeho kamaráda dopravila na dovolenou v egyptském Šarm-aš-Šajchu, když zmeškali běžnou linku. Manažerka později kvůli zneužití letadla na svůj post rezignovala.

ADAC je největším autoklubem v Německu i v celé Evropě, má více než stoletou tradici a 19 miliónů členů. Leteckou záchrannou službu provozuje od roku 1982. Podle Sternu je provoz letecké záchranky hrazen příspěvky od státu, zdravotních pojišťoven a členů ADAC.