„U nových motorů doporučujeme po dobu zhruba prvních patnácti set kilometrů pokud možno nejezdit na plný plyn, vyhýbat se maximálním otáčkám, ale také jízdě s přívěsem. Zátěž je vhodné zvyšovat postupně. Zpočátku je totiž v motoru trošku vyšší vnitřní tření, motor si postupně takzvaně sedá a i v moderním motoru je ten efekt poznat,“ řekl pro Novinky.cz Martin Hrdlička, vedoucí vývoje motorů a agregátů automobilky Škoda. Podle něj se po správném zajetí motoru mírně sníží i spotřeba.

Vyvarujte se vytáčení studeného motoru do oblasti maximálního výkonu. Motor před plným výkonem vždy řádně zahřejte – nestačí jen dosáhnout optimální teploty chladicí kapaliny, ale také oleje. To ale platí jak pro nová, tak zajetá auta.

Také pneumatiky alespoň zpočátku šetřete 

Záběh vyžadují i pneumatiky, protože v první stovce kilometrů se z povrchu musí ojet kluzký technologický film, teprve potom mají správnou přilnavost. Brzdám prospěje, když nebudou hned od prvních metrů vystaveny velké zátěži v podobě opakujícího se prudkého brzdění z vysokých rychlostí. Nové brzdy vyšší zátěž snesou, ale lépe zajeté brzdy prospívají jak brzdovému kotouči, tak samotným destičkám.

Oleje nesmí být ani moc, ani málo

Únik nebo nízkou hladinu oleje signalizuje kontrolka na přístrojovém štítu. Interval výměny oleje je součástí servisního plánu každého vozu a moderní vůz si o servis, resp. výměnu oleje řekne sám. Přesto se čas od času na stav oleje podívejte sami a zkontrolujte jeho hladinu.

Hladina nesmí klesnout nejenom pod minimum na měrce, ale i nad maximum je to špatně a hodně to motoru uškodí – olej se může dostat do katalyzátoru a jiných citlivých oblastí a ty následně zničit.

Doplnění motorového oleje.

Doplnění motorového oleje.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

„Při vysoké hladině oleje v motoru hrozí nebezpečí poškození katalyzátoru vlivem jeho zatížení spálenými zbytky motorového oleje. Správné množství oleje hraje velkou roli u životnosti motoru. A nikdo by to neměl nechávat jen na servisu, hladinu by si občasnou kontrolou měl každý hlídat sám,“ upozorňuje Martin Hrdlička.

Chladicí kapalina se u nových aut prakticky nemění

Minimální pozornost naopak vyžaduje chladicí kapalina, která má životnost shodnou s životností celého vozu – vyjádřeno v kilometrovém nájezdu je to cca 300 000 km. U starších vozů by se kapalina měla preventivně měnit po šesti letech.

Například originální chladicí kapalina G13 v balení 1,5 litru vyjde zhruba na 250 korun. Na kapalině se nevyplatí šetřit, protože stará, špatně naředěná nebo znečištěná kapalina může poškodit těsnění vodní pumpy, a tím pádem způsobit netěsnosti chladicího systému.