Mizerná bezpečnost čínských automobilů, zastaralá technika a často okopírovaný vzhled. To jsou tři hlavní problémy automobilek z Říše středu a také důvody, proč se v Evropě až na výjimky jejich vozy neprodávají.

Qoros, společný podnik izraelské investiční firmy a čínské automobilky Chery, úspěšně překonal nejméně první výtku, totiž bezpečnost. Jeho model Qoros 3 si totiž velmi dobře vedl v nárazových testech Euro NCAP a dokonce dosáhl na marketingově cenných pět hvězdiček.

Qoros 3 v nárazovém testu Euro NCAP

Qoros 3 v nárazovém testu Euro NCAP

FOTO: Euro NCAP

Qoros 3 se nabízí v karosářském provedení sedan; tento 4,6metrový model je zatím jediný v nabídce čínské automobilky. Zatím se neprodává ani na domovském trhu, to by se ale do konce roku mělo změnit.

Honosně vypadající auto má poháněná přední kola, v nabídce motorů má pouhé dvě položky – benzínovou šestnáctistovku v atmosférické verzi (94 kW / 128 k) a přeplňované pomocí turbodmychadla (116 kW / 158 k).

Ochrana v testu téměř bez slabin

Ale zpátky k nárazovým testům. Za ochranu dospělých cestujících získal Qoros 3 vynikajících 95 procent, vysoké hodnocení organizace udělila také za ochranu dětí v autosedačkách (87 procent). Auto má vzadu dva úchyty isofix, instalace sedaček (v tomto případě od výrobců Maxi Cosi a Römer) byla podle komisařů bezproblémová. Auto má vypínatelný airbag spolujezdce, malé děti tedy můžete vézt v sedačce umístěné proti směru jízdy.

Ochrana dospělých byla podle výsledků testů bezproblémová i pro různě velké cestující, ve zprávě se píše, že „hodnoty zaznamenané figurínou ukázaly dobrou ochranu celého těla v prostoru pro cestující“.

Sedadlo a opěrka hlavy při správném nastavení představují dobrou ochranu proti poranění krční páteře v případě nárazu zezadu. Pouze při nárazu z boku figuríny zaznamenaly dostačující ochranu hrudníku a břicha, ochrana hlavy a pánve byla hodnocena jako „dobrá“.

Ochranu sražených chodců limitovaly tužší sloupky, jinak je ale hodnocena slovy „dobrá“, což v řeči procentuelního hodnocení znamená výsledek 77 procent. Za bezpečnostní systémy čínské auto dostalo 81 procent, výsledkem je tedy již zmiňovaných pět hvězdiček.

Nutno ovšem dodat, že vůz je porovnáván v kategorii „malá rodinná auta“ a je tedy ve stejné kategorii jako kupříkladu Škoda Rapid. Jedním dechem nutno dodat, že výsledky nárazových testů lze porovnávat pouze v rámci jedné třídy.