Už koncem července jsme vás na základě interních dokumentů, které přinesl švédský časopis Auto Motor & Sport, informovali o tom, že supersportovní aventador by měl pro modelový rok dostat dvě „vylepšení“. [celá zpráva]

Kvůli snižování emisí by se měla odpojovat polovina válců v momentě, kdy řidič nepotřebuje plný výkon. Namísto dvanáctiválce by tak při běžné jízdě byl z auta šestiválec. Aventador by také dostal u sportovních aut nesmyslný systém start/stop, který motor vypíná při nečinnosti. Nyní se tato spekulace potvrdila, Lamborghini tento do značné míry vynucený, v celkovém hodnocení ale nesmyslný krok opravdu převedlo do praxe.

Spotřeba je nižší, ale jen při normovaném měření

Podle údajů Lamborghini tyto dva zásahy sníží kombinovanou, laboratorně naměřenou spotřebu ze současných 17,2 l na 16 litrů na sto ujetých kilometrů. V řeči CO2 to znamená snížení z 398 g/km na 370 g/km (rozdíl je 28 g/km).

To mimo jiné znamená, že na základě normovaného měření, které realitě odpovídá jenom málo, zaplatí Lamborghini méně peněz Evropské unii za „nadlimitní emise CO2“. Otázkou je, zda tento kontroverzní krok nezhorší reputaci prestižní italské automobilky patřící do koncernu Volkswagen. Dá se totiž předpokládat, že aventador nebude prvním modelem, který těmito zásahy utrpí...

Tlačítko pro deaktivaci systému start/stop v aventadoru MR 2013.

Tlačítko pro deaktivaci systému start/stop v aventadoru MR 2013.

FOTO: Lamborghini

Deaktivace poloviny válců probíhá při rychlostech do 135 km/h, vypne se vždy jeden blok, takže z dvanáctiválce je rázem šestiválec. Při prudkém sešlápnutí plynu se systém údajně velmi rychle přepne do režimu V12. Lamborghini neuvádí, zda tento systém půjde deaktivovat, pravděpodobně však ano.

Stejně lze u aventadoru vypnout start/stop (byť pouze dočasně). Nastartování motoru při automatickém zhasnutí je rychlé - trvá 180 milisekund. Pro většinu zákazníků to však bude nejspíš hodně obtěžující, takže systém budou tak jako tak vypínat.

Aventador pohání 6,5litrový dvanáctiválec, jenž nabídne 515 kW, respektive 700 koní při 8250 otáčkách. Točivý moment má hodnotu 690 Nm při 5550 otáčkách. Poháněná jsou všechna čtyři kola, sedmistupňová samočinná převodovka řadí rychlostí 50 ms. Zrychlení 0-100 km/h je otázkou 2,9 vteřiny, nejvyšší rychlost činí 350 km/h.