"Prioritou je zvýšení účinnosti spalovacích motorů, v delším horizontu se zaměříme na syntetická paliva založená na biopalivech a odpadu," uvedl Jan Macek, technický garant projektu pro udržitelnou mobilitu. Zvládnutí těchto inovací je podle Macka nutnou podmínkou pro udržení konkurenceschopnosti tuzemského automobilového průmyslu, který je v Česku silně zaměřený na export.

Jedním ze zásadních cílů je výrazné snižování emisí skleníkových plynů. Dnes průměrný osobní automobil do ovzduší vypustí zhruba 200 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr provozu, uvedl Macek. Podle návrhů evropské technologické platformy by se úroveň vypouštěného oxidu uhličitého měla do roku 2015 snížit na 120 gramů a do roku 2030 na 90 gramů.

Kvůli novým technologiím by se měly výrazně snižovat i následky dopravních nehod jak v oblasti zdravotních následků, tak i materiálních škod. Podle Jan Vystrčila ze společnosti Iveco Czech Republic je až 71 procent nehod způsobeno špatným odhadem řidiče, nebo jeho nepozorností. Počet dopravních nehod do budoucna sníží podpůrné systémy, které jsou schopné číst dopravní značky, brzdit v krizových situacích, nebo automaticky zaparkovat. Všechny tyto systémy v současnosti existují a postupně se dostávají do sériové výroby.

Komplikací v zavádění těchto inovací jsou etické otázky v případě nehody zejména tehdy, když k nehodě dojde kvůli selhání automatických mechanismů. V současnosti totiž za chování automobilu plně odpovídá řidič, uvedl Vystrčil s tím, že s postupem automatických technologií by se toto pravidlo mohlo změnit.