Opel Ampera, automobil dlouhý 4498 mm, technicky vychází z Chevroletu Volt. Nedá se říct, že by to při pohledu in natura bylo vysloveně hezké auto, působí však velmi moderně (trochu připomíná některé současné Hondy). Každopádně, během jízd v okolí nizozemského Haagu vzbuzovala Ampera značný zájem okolních chodců či řidičů.

Dovnitř se bez problémů vejdou čtyři cestující, snad jen lidé nad 185 centimetrů si vzadu budou stěžovat na kontakt hlavy s čalouněním stropu. Kufr nabídne průměrných 310 litrů; po sklopení zadních sedaček vzroste přepravní prostor pro zavazadla na 1005 litrů.

Uvnitř zaujme speciální audiosoustava od Bose, která má snížený odběr energie. Futuristické displeje palubních počítačů působí moderně, dotykové ovládání na středovém panelu je ale méně pohodlné. Řízení je necitlivé kolem středové polohy, jinak jsou ale jízdní vlastnosti – komfort naladění a celková vyspělost podvozku, dávkování a účinek brzd – na velmi dobré úrovni.

Jaký je technický základ Ampery? Lithio-iontový akumulátor (kapacita 16 kWh) napájí elektromotor o výkonu 111 kW (150 k) – plně nabitá baterie umožňuje dojezd cca 40 km až 80 km pouze na elektrický pohon. V praxi je to zhruba 70 kilometrů, nám se podařilo – při svižné jízdě s dodržováním místních rychlostních limitů – ujet na elektrický pohon 72 kilometrů (viz dále).

Zážehový motor, pohánějící elektrický generátor, se samočinně nastartuje v momentě, kdy kapacita akumulátoru poklesne pod minimální hodnotu. Jde o zážehový čtyřválec o objemu 1,4 l a výkonu 63 kW (86 k).

Plné dobití za čtyři hodiny

Točivý moment 370 Nm je cítit hlavně při nižších rychlostech a uděluje Ampeře solidní dynamiku - zrychlení z 0 na 100 km/h trvá devět sekund, maximální rychlost činí „dostatečných“ 161 km/h. Problém představuje vyšší hmotnost automobilu, konkrétně 1732 kilogramů.

Akumulátor je složen z 288 lithium-iontových článků, je uložen pod zadní sedačkami a váží 198 kilogramů. Celková kapacita činí 16 kWh. Pomocí šestimetrového kabelu se akumulátor ze standardní elektrické zásuvky 230 V/16 A dobije za čtyři hodiny. Šikovné je, že můžete naprogramovat čas dobití, tj. například v noci, kdy je tarif za odběr elektřiny nižší.

Levnější než turbodiesel, ale na krátké trasy

Palubní počítač Ampery po ujetí 100 kilometrů ukázal následující spotřebu: 72 kilometrů jsme ujeli na elektřinu, zbytek za pomoci čistě spalovacího motoru. Ujetí 100 kilometrů spotřebovalo 9,8 kWh a 1,88 litru benzínu. ČEZ má za 1 kWh průměrnou cenu 4,54 korun (tarif Basic D-Standard). Orientačně jsme tedy utratili 45 korun za elektřinu a 64 korun za benzín (34 Kč / 1 litr), celkem 109 korun, tj. 1,09 Kč / ujetý kilometr.

Podobně velká Insignia sedan má s nejúspornějším turbodieselem (2.0 DHT, EcoFlex, 160 k) spotřebu v kombinovaném režimu 4,9 litru. To při ceně nafty 33 korun za litr vychází na 161 korun, tj. 1,61 Kč na ujetý kilometr. Orientační rozdíl je úspora 52 korun na 100 ujetých kilometrů ve prospěch Ampery.

Pokud by ale Ampera jela čistě na benzín, spotřeba dle našich měření stoupne na 6,0 – 6,4 litru na sto kilometrů; to je nejvyšší možná spotřeba při dlouhých cestách (až 500 kilometrů na jednu nádrž) bez dobíjení z elektrické sítě.

Opel Ampera se bude v celé Evropě prodávat za jednotnou cenu 42 900 euro, tj. cca 1,07 miliónu korun (mírně se však může lišit základní výbava). Německá automobilka chce v roce 2012 prodat v Evropě přibližně 10 000 Amper. Automobily se budou vyrábět v Detroitu, v továrně Hamtramck koncernu General Motors. V Česku se Ampera začne prodávat příští rok v červnu.

Aktuální nabídku nových i ojetých vozů značky Opel najdete na Sauto.cz.