Hlavní obsah

BMW má dvě nové motorky s řadovým šestiválcem - K1600 GT a GTL

Novinky, Petr Kološ

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mnichovský výrobce aut přetavil své znalosti ze světa aut do nové řady motocyklů „K“. Nyní poprvé tak má řadový šestiválec o výkonu 160 koní. Motor váží pouhých 103 kg. Další světovou novinkou v jedné stopě jsou i natáčecí světlomety. Stroj bude v prodeji začátkem roku 2011, cenu očekávejme vysokou, zhruba kolem 500 000 Kč.

Článek

Informace o své nové vlajkové lodi a jejím revolučním agregátu pouštěl výrobce do světa postupně tak, aby si pro svůj stánek na kolínské výstavě Intermot zajistil patřičně dychtivé obecenstvo. Tomu pak ukázal dva velké cestovní motocykly K1600GT a K1600 GTL.

Oba stroje jsou poháněny novými řadovými šestiválci o objemu 1649 ccm. Tuto koncepci používá BMW poprvé. Agregát se konstruktérům podařilo vyvinout tak, že je kompaktní téměř jako čtyřválec - na délku měří 56 cm. To značce dovolilo změnit koncepci a jindy podélně uložený motor nyní dává do motorky napříč. Podle výrobce jde o nejkompaktnější a nejlehčí agregát v kategorii V6 nad 1000ccm, což váha 102,6 kg (motor včetně spojky, převodovky a alternátoru) potvrzuje, navíc je to hodnota blízká čtyřválcovým agregátům.

Motor nabízí maximální výkon 160 koní (při 7500 ot./min) max. točivého momentu 175 Nm (5000 ot./min.), přičemž 70 % točivého momentu bude k dispozici už od 1500 ot./min. Spotřeba se má podle výrobce pohybovat kolem 4,5 litru na 100 km při ustálené rychlosti 90 km/h.  Váha motorek - 319 kg, respektive 348 kg u modelu GTL – už nijak hvězdně nevypadá, jenže nezapomínejme na to, že jsme v kategorii velkých cesťáků. Například konkurenční Honda Gold Wing váží přes 400 kg.

Pokud jde o podvozek, litý rám vychází z S1000RR. Doplňuje jej celohliníková podsedlová část. O odpružení se tradičně starají osvědčené systémy Paralever a Duolever, podpořené elektronickým nastavením předpětí typu systému ESA II, stavitelného ve třech režimech: Sport, Normal, Comfort.

Řada „K“ bude také užívat tzv. elektronického plynu. Odezvu motoru a také kontrolu trakce si díky tomu můžete (podobně jako u Aprilie) volit ze tří dalších režimů: Rain, Road a Dynamic. Stroj má samozřejmě ABS, vyhřívané rukojeti a zadní kolo je hnané kardanem.

Vizuálně se GT a GTL mezi sebou příliš neliší. Na GTL se sedí níže a vzpřímeněji, což má garantovat ještě větší pohodlí. Oproti sportovnější GT bude mít GTL i delší řídítka, a tři integrované kufry. Za příplatek s centrálním zamykáním.

Adaptivní světla - první ve světě motocyklů

Úplnou novinkou ve světě motorek jsou adaptivní světlomety. Skládají se ze dvou krajních pomocných reflektorů a středového xenonového projektoru, který na cestu svítí přes zrcadlo. Nad případným oslňováním protijedoucích řidičů bude bdít systém korigující čočky podle aktuálního náklonu stroje.

Pod ostře řezanou maskou se skrývá 5,7palcový barevný multifunkční displej MultiController se systémem "iDrive". Kromě rádia a bluetooth intercomu nabídne i integrovanou satelitní navigaci. Proti zlodějům má být chráněn větrným štítkem, který po zamčení motorky automaticky zaujme jakousi ochrannou polohu.

Motorka by měla být na trhu na začátku roku 2011, o ceně můžeme jen spekulovat, jen těžko ale bude nižší než 500 000 Kč.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám