Hlavní obsah

Před rokem vyhlásila automobilka GM bankrot, té nové se daří

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Americká automobilka General Motors byla 77 let světovou jedničkou podle prodeje automobilů, dokud ji v roce 2008 nepředstihla japonská Toyota. To nejhorší ale automobilku ještě čekalo. Před rokem, 1. června 2009, vyhlásila bankrot, který byl třetím největším bankrotem v historii USA a největším bankrotem v tamním zpracovatelském sektoru.

Článek

Bankrotový režim automobilka opustila loni v červenci po 39 dnech. Výsledky "nové" GM vzbuzují optimismus.

Automobilka v rámci restrukturalizace snížila počet zaměstnanců, uzavřela některé továrny a zbavila se některých neziskových značek, jako Hummer, Saab nebo Saturn. Přeměnila se tak v menší podnik, který v prvním čtvrtletí letošního roku vykázal poprvé za téměř tři roky čistý zisk. Automobilce pomohly především nižší náklady a zájem o nové modely a podle některých prognóz by mohla letos vykázat celoroční zisk, který by vytvořila poprvé od roku 2004. Od té doby se jí ale nahromadila ztráta přes 88 miliard dolarů.

Zatímco v loňském roce firma zaměstnávala přes 244 000 lidí, nyní jich ve firmě pracuje 204 000 ve 140 zemích světa. V roce 1979 ale například GM zaměstnávala kolem 618 000 lidí.

Z 5900 na 3600 se v rámci úspor také snížil počet dealerů ve Spojených státech, ze 47 na 34 se snížil počet amerických továren a montážních hal. A hlavně se snížil počet značek slavné automobilky.

Švédskou ztrátovou divizi Saab začátkem roku koupila po vleklých jednáních nizozemská společnost Spyker Cars, GM také letos oznámila, že ukončí činnost své značky Hummer. Stalo se tak poté, co zkrachoval pokus o její prodej čínské strojírenské firmě Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery. Postupně zanikne výroba značek Pontiac a Saturn.

Opel si GM ponechalo

Jedním z hlavních úkolů byla reorganizace německé divize Opel. General Motors nejprve loni v září rozhodl, že Opel prodá konsorciu pod vedením kanadské společnosti Magna a ruské banky Sberbank, začátkem listopadu ale vzal management původní rozhodnutí zpět a oznámil, že si Opel ponechá, ale štíhlejší. Restrukturalizace povede k zániku celkem 8300 pracovních míst. Opel v Evropě zaměstnává téměř 50 000 lidí.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Corsa

V portfoliu GM tak zbyly značky Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, australský Holden, Opel, britský Vauxhall a Wuling, který vyrábí společný americko-čínský podnik. Největším trhem automobilky jsou Spojené státy, následují Čína, Brazílie, Německo, Británie, Kanada a Itálie.

Reklama

Výběr článků

Načítám