Bourání je mimořádně nepříjemné pro všechny zúčastněné strany, následky se nicméně dají vždy zmírnit. Neberme teď v potaz zničení automobilu, nejdůležitější je minimalizování zdravotních rizik cestujících.

Především, bourání je vždy otázkou velmi krátkého časového okamžiku, na správnou reakci má řidič obvykle jenom vteřiny, v horším případě zlomky vteřin. Je tedy třeba reagovat rychle, nekompromisně a s chladnou hlavou.

Řízené opuštění vozovky

Příklad – jedete po okresní silnici a najednou se za nepřehledným horizontem vyloupne předjíždějící kamion. Řidič automobilu (a samozřejmě i nesprávně předjíždějícího kamionu) by měl okamžitě začít intenzivně brzdit (vyšlápnout spojku a silou zašlápnout brzdový pedál) a maximálně zpomalit vozidlo. V čím menší rychlosti se dvě vozidla srazí, tím lépe obě posádky dopadnou.

Jenže kamion je dejme tomu rozjetý a ani jednomu z vozidel se nepovede zcela zastavit. Pak je třeba hledat únikové cesty – přímá srážka s kabinou rozjetého kamionu dopadne na 100 procent velmi špatně.

Řidiči se podvědomě nechce opouštět silnici, v tomto případě je ale nutné rychle vybrat nejvhodnější místo a kontrolovaně ze silnice vyjet. Ne vždy je to možné (například kvůli hustému stromořadí podél silnice), v tom případě je nutné kolizi zmírnit vyjetím do „pangejtu“ – i za cenu toho, že se automobil převrátí. Kdyby se proti vám neřítil kamion, ale osobní auto, dá se využitím celého pruhu silnice vyhnout bez nutnosti opouštět vozovku (tři auta se na většině silnic vejdou vedle sebe).

Během jízdy je dobré sledovat silnici a hledat si místa pro případné bezpečné opuštění vozovky. Nikdo asi tento manévr běžně nebude zkoušet „naostro“, pokud si ale budete vizuálně hledat místa pro opuštění, v krizové situaci budete mít menší psychické zábrany k vyjetí ze silnice.

Bourejte zásadně předkem vozidla

Co dělat, když je srážka nevyhnutelná? Především bourejte vždy předkem vozidla, kde je nejvíce deformačních zón (viz dále). Výhodou je, pokud posádka bourá při vědomí, tj. nespí. Tělo má pak větší šanci se na náraz připravit – nohy i ruce by těsně před srážkou neměly být natažené, tělo by se mělo zpevnit a zatlačit do sedačky. Nezapírejte se rukou či nohou za palubní desku, pokud má vaše vozidlo airbag, při jeho vystřelení vám ruku či nohu velmi pravděpodobně zlomí.

Důležité je sklonit bradu na hruď – zmírníte tím následky nárazu pro krční páteř. Samozřejmostí je použití bezpečnostních pásů a to i vzadu! Nepřipoutaný cestující by mohl poranit nejenom sebe, ale i pasažéry vpředu.

V kritické situaci je základem dívat se tam, kam chceme jet. Podvědomě točíme volantem do místa, kam míří náš pohled. Do poslední chvíle bychom tedy měli hledat únikový prostor, a ne se dívat na strom, zeď nebo protijedoucí auto, na něž naše auto jede. Někdy ale prostě není kam uhnout. Pak platí několik pravidel.

1) S každým kilometrem rychlosti navíc se energie nárazu násobí. V případě kritického brzdění musíme na pedál vyvinout sílu 80 až 90 kilogramů. To není při správném posezu problém ani pro útlé zástupkyně něžného pohlaví. Před nárazem je potřeba auto zpomalit co nejvíce! Je jedno, zda se jedná o auto s nebo bez ABS, kritické brzdění je brzdění plnou silou. Naopak auta bez ABS jsou ve výhodě, nejvíce totiž auto zpomalí zablokovaná kola.

2) I po intenzivním brzdění většina lidí příliš brzo povolí brzdový pedál ve chvíli, kdy se auto pocitově zastaví, ale stále ještě má v takzvaném mrtvém bodě příliš energie na to, aby zůstalo zcela stát. Auto po odbrzdění pak ještě poposkočí. Je to rozdíl rychlosti v řádu kilometrů, ale i ten hraje roli.

3) Ve chvíli, kdy se před námi objeví například návěs kamiónu napříč silnicí, snažíme se podvědomě namířit mezi jeho kola. To je špatně, před námi pak bude pouze čelní sklo, které návěs odřízne jako papír i se střechou. Je lepší v takovou chvíli namířit přímo na kolo. Pneumatika i deformační zóny našeho auta postupně pohltí většinu energie.

4) Důležité je opět správné sezení, protože pouze to zajišťuje optimální činnost všech bezpečnostních prvků. Boční náraz už při rychlosti 35 až 38 km/h je zpravidla smrtelný! Naše tělo se s tímto typem nárazu nedokáže tak účinně vypořádat jako s nárazem čelním. Páteř je do boku daleko méně ohebná než vpřed. Hlava, jejíž váha je znásobena rychlostí nárazu, láme vaz, vnitřní orgány. Důležité je tedy bourat předkem vozidla.

Petr Jansa, Český rozhlas 1 Radiožurnál