Nejlepší způsob, jak zvládat extrémní situace, je nedostávat se do extrémních situací. To se sice lehce řekne, v praxi to ale není tak jednoduché.

Nejprve prudké brzdění, jež využijete například, pokud je před vámi překážka, které se nedá vyhnout. Je to zdánlivě jednoduché - vyšlápněte spojku (motor vám nezhasne, navíc odpojíte hnací sílu, tj. točivý moment) a prudce sešlápněte brzdu. Většina řidičů neumí brzdit, protože v extrémní situaci na pedál vyvíjejí malý tlak. Je nutné pedál brzdy zadupnout silou. Při brzdění mějte kola rovně.

Většina řidičů neumí brzdit

Pokud má vaše vozidlo ABS, ucítíte vibrace, chybou je povolovat pedál, naopak zatlačte na něj nohou ještě silněji. Důležité je také sledovat situaci za vámi, ale na to je při extrémním brzdění obvykle málo času. Proto je nutné při jízdě nesledovat jenom provoz před vámi, ale pravidelně se dívat i do zpětných zrcátek.

Správné brzdění je nutné natrénovat na autodromu či opuštěné letištní ploše. Vhodné je si zde rozestavit kužely nebo překážky z papírových krabic a zkusit si vyhýbací manévr, jenž má simulovat zvíře či chodce, jenž znenadání vstoupil do vozovky. Důležité je správné držení volantu, maximální zpomalení vozidla a správně provedené vyhnutí (opět s vyšlápnutou spojkou).

Vozidla vybavená ABS mají výhodu v tom, že se jim při prudkém brzdění nezablokují kola, bez ABS je nutné brzdit přerušovaně. Ale na sněhu je potřeba s brzdovým pedálem zacházet opatrně, a to i pokud má vaše auto ABS.

Jak vyrovnat smyk

I při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost. Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Co dělat? Hlavní zásada: vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.

U automobilů s předním pohonem se automobil valí dopředu a nereaguje na otáčení volantem. Je tedy nutné zvolna povolit plynový pedál a vyšlápnout spojku, čímž odpojíte hnací moment motoru a rovněž zabráníte jeho případnému zhasnutí. Přední kola by se měla „chytit“, pak je nebezpečí z velké části zažehnáno.

U automobilů s pohonem zadních kol a většiny čtyřkolek ustřelí „zadek“ a je naopak nutné dát volantem kontra, jinými slovy točit proti směru zatáčky (u levé zatáčky točíme volantem doprava).

Tyto zásady platí jak na suché, tak na mokré či zasněžené silnici. Na sněhu a především náledí je přilnavost mnohem menší a zvládnout smyk v této situaci může být problém i pro profesionálního jezdce rallye. Na mokru je brzdná dráha zhruba 2x delší než na suché vozovce, na sněhu je 5x delší než na suchu a na ledu je dokonce 10x delší než na letní vozovce.

Jak vyzrát na aquaplaning

Pokud při jízdě v dešti ztratí pneumatiky přilnavost (otáčky motoru vyletí nahoru), právě se setkáváte s tzv. aquaplaning. Hlavní zásadou je nebrzdit, zvolna pustit plynový pedál, vyšlápnout spojku a držet vozidlo v přímém směru. Tento jev zaznamenáte za deště na dálnicích a silnicích s vyjetými kolejemi. Pro bezpečnost je velmi důležité mít dostatečný vzorek na pneumatikách a také nebrzdit.

V příštím díle se naučíte, jak správně bourat, nelze-li situace zvládnout jiným způsobem.