Správná poloha držení volantu je „tři čtvrtě na tři“ – pokud si volant představíte jako hodiny, pak levačka je na „tři čtvrtě“ a pravačka na trojce. Dříve se udávala správná poloha „za deset minut dvě“, konstrukce moderních volantů a jejich velikost mají optimální držení právě v poloze „tři čtvrtě na tři“. Jaký to má důvod? Především máte v rukách největší cit a také dovedete rychle a bezpečně točit volantem (vhodné zejména při řešení krizových situací, ale i při projíždění zatáček).

Příklad špatného držení volantu

Příklad špatného držení volantu

FOTO: maž, Novinky

Jaká je správná vzdálenost od volantu? Pokud natáhnete obě ruce, měla by se zápěstí dotýkat horní hrany volantu. Špatné je mít volant příliš blízko a řídit s hodně pokrčenýma rukama nebo naopak příliš daleko, kdy jsou ruce přespříliš natažené.

Příklad špatného držení volantu

Příklad špatného držení volantu

FOTO: maž, Novinky

Volant držte oběma rukama (samozřejmě pokud zrovna neřadíte), jinak nebudete mít v rukou potřebný cit a nezvládnete s volantem rychle manipulovat. Palce mají být uvnitř věnce volantu s jedinou výjimkou – pokud jedete v off-roadu v těžším terénu, tam palce položené na věnci volantu zaručí při překonávání terénních záludností větší cit.

Jak pevně držet volant? Přiměřeně situaci – na zasněžené silnici je lepší držet volant spíše lehce, naopak čím vyšší rychlostí jedete, tím pevnější by mělo být držení volantu. Ovšem pozor, nikdy nesmí být držení křečovité.

Video

Jezděte bezpečně: bezpečnostní pásy

Velice důležité je i správné nastavení sedadla. Je třeba se vyvarovat extrémů, kdy řidič za volantem skoro leží nebo naopak, kdy je nalepen na přední sklo. V sedačce je nutné sedět tak, abyste se celou plochou zad dotýkali opěradla – díky tomu budete přirozeně vnímat polohu vozidla a také ucítíte případný přicházející smyk (a budete na něj moci reagovat rychleji). Výšku sedadla (pokud to vozidlo umožňuje) si nastavte dle osobních preferencí, opět je dobré nemít sedadlo příliš vysoko, abyste se hlavou nedotýkali stropu.

Správné držení volantu.

Správné držení volantu

FOTO: maž, Novinky

Správná vzdálenost nohou je taková, abyste i při sešlápnutí spojky či plynu měli obě nohy mírně pokrčené. Levou nohu, pokud zrovna nesešlapává spojku, „odložte“ vlevo vedle spojky na výstupek z podlahy.

Použití bezpečnostních pásů by měla být pro řidiče naprostá samozřejmost. Výšku pásu si nastavte dle typu vaší postavy, aby vás neškrtil, ale procházel přes rameno. Poutat pásem by se měly i těhotné řidičky (viz tabulka). Důležité je, aby byli připoutáni všichni cestující, tedy i ti, co jedou vzadu.

Použití bezpečnostních pásů u těhotných
Obava, že při havárii může bezpečnostní pás ublížit nenarozenému dítěti je důvodem, proč se mnohé gravidní ženy v autě nepoutají. Odborníci ovšem zdůrazňují, že tlak pásu sice může na dítě krátkodobě působit, ale při správném použití pásu je poškození plodu minimální. Pás v případě dopravní nehody chrání matku i dítě.
Ženy by měly pásy používat vždy, protože velkým rizikem jsou i nárazy v nízkých rychlostech, například při jízdě ve městě. Pokud je matka špatně připoutána, může dojít k odloučení placenty (abrupce). Podle MUDr. Jiří Kepáka, CSc. z brněnské Úrazové nemocnice je v případě těžších havárií 10procentní riziko úmrtí špatně nebo vůbec nepřipoutané ženy a až 100procentní pravděpodobnost nitroděložní smrti plodu.
Jak se má správně připoutat těhotná žena? Spodní popruh bezpečnostního pásu musí probíhat co nejhlouběji pod břichem. Šikmo nahoru vedoucí popruh musí směřovat stranou vedle břicha a procházet mezi prsy. Spodní část pásu nikdy nesmí přecházet přes bříško maminky. V takovém případě by totiž mohlo při nárazu dojít k poškození plodu. Upnutí musí být pohodlné, ani příliš těsné, ani příliš volné. Pás nesmí sklouznout z ramene.
Je-li je v autě airbag, sedadlo by mělo být posunuté co nejvíc dozadu. Ženy ve vysokém stupni těhotenství by raději neměly řídit vůbec.