Podle odborníků mělo na ochlazení zájmu o importované ojetiny vliv letošní oslabení koruny k euru, zavedení poplatku při přihlášení vozidla, které neplní emisní normu Euro3 a také pokles cen nových aut. Prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů do července klesl o 13 procent na 107 287 vozů. Snížil se ale kvůli nezájmu firem, zatímco poptávka domácností, které jsou hlavním odběratelem dovážených ojetin, stoupla.

Téměř 42 procent dovážených aut z druhé ruky bylo starých pět až deset let, více než pětina byla starší. Loni tvořila auta starší deseti let 28 procent dovozu.

Dalším důvodem menšího zájmu o dovoz ojetin může být i nasycenost tuzemského trhu a nízké ceny v autobazarech. Ty byly v prvním pololetí až o třetinu nižší než loni. "Myslím si, že s ohledem na lehce rostoucí ceny nových vozů a nedostatek kvalitních zánovních ojetých vozů může být určitý tlak na mírný růst cen ojetin. Ale rozhodne trh a také vývoj ekonomiky, zejména problematika nezaměstnanosti," uvedl mluvčí sítě autobazarů AAA Auto Milan Smutný.

Lidé do Česka letos dovezli 12 669 ojetých fordů, 11 414 vozů domácí značky Škoda a 9826 Volkswagenů, ale také 114 Porsche, 18 Ferrari, sedm Maserati nebo dva ojeté Rolls-Royce.