Brněnský Autosalon patří mezi sedm nejvýznamnějších světových veletrhů v oboru. Na jeho minulém ročníku v roce 2007 bylo snad nejpoužívanějším slovem "boom". Automobilky oznamovaly růsty prodejů a prezentovaly své obchodní plány na příští roky. Letos zřejmě bude všechno jinak.

Některé firmy už v loňském druhém pololetí oznamovaly úbytky prodejů a začaly propouštět. Tento týden potvrdila omezení výroby na čtyři dny v týdnu nošovická továrna automobilky Hyundai, mladoboleslavská Škoda Auto ještě po prodloužené vánoční odstávce ani neobnovila výrobu a od příštího týdne spustí linky také vždy jen na čtyři dny v týdnu.

Hyundai Neos 3 na autosalónu Tokio 2005.:. K výstavám patří i krásné ženy. Snímek z autosalonu v Tokiu.
foto: Hyundai Motors

Zahraniční společnosti jsou na tom podobně nebo i hůř. Propouštění nebo omezování výroby plánují japonské firmy Mitsubishi a Toyota, problémy mají i americké GM, Ford a Chrysler. Potíže nepociťují zdaleka jen automobilky, ale i jejich dodavatelé a další firmy z oboru.

Problémy bude mít i detroitský autosalon

Touto situací bude téměř jistě zasažen už lednový detroitský autosalon, s velkou pravděpodobností dolehne také na řadu dalších výstav v nadcházejícím období, uvedla Horáková. Veletrhy Brno přitom plánují právě na Autosalonu představit svůj nový a největší pavilon.

Žádný velký hráč podle mluvčí veletrhu zatím definitivně účast v Brně neodmítl, ale ani nepřislíbil. Dá se předpokládat, že některé firmy si letos vystačí s menší a méně pompézní expozicí. Na druhou stranu výrobci, kteří mají nárůsty prodejů na středoevropských trzích, připravují větší a reprezentativnější účasti, doplnila.

V roce 2007 se Autosalonu účastnilo téměř 300 vystavovatelů, nejen automobilky, ale i jejich národní prodejci a další výrobci z automobilového průmyslu. Letošní veletrh začíná 4. června tiskovým dnem, potrvá do 14. června.