Milionkrát omleté pravidlo, které mluví o lehké noze na plynovém pedálu a vyvarování se prudkých pohybů volantem, stále platí. Vozidla vybavená ABS mají výhodu v tom, že se jim při prudkém brzdění nezablokují kola, bez ABS je nutné brzdit přerušovaně. Ale na sněhu je potřeba s brzdovým pedálem zacházet opatrně i pokud má vaše auto ABS.

I při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost. Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Co dělat? Hlavní zásada: vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.

U automobilů s předním pohonem se automobil valí dopředu a nereaguje na otáčení volantem. Je tedy nutné zvolna povolit plynový pedál a vyšlápnout spojku, čímž odpojíte hnací moment motoru a rovněž zabráníte jeho případnému zhasnutí. Přední kola by se měla „chytit“, pak je nebezpečí z velké části zažehnáno.

V zimě jsou na automobil kladeny vyšší nároky.:. V zimě jsou na automobil kladeny vyšší nároky.Foto: Jan Sajdl

U automobilů s pohonem zadních kol a většiny čtyřkolek ustřelí „zadek“ a je naopak nutné dát volantem kontra, jinými slovy točit proti směru zatáčky (u levé zatáčky točíme volantem doprava).

Tyto zásady platí jak na suché, tak na mokré či zasněžené silnici. Na sněhu či náledí je přilnavost mnohem menší a zvládnout smyk v této situaci může být problém i pro profesionálního jezdce rallye.

Na ledu toho s autem moc neuděláte

Ovládat smýkající auta ve vyšší rychlosti na ledu je takřka nemožné. Jen pro ilustraci. Na mokru je brzdná dráha zhruba 2x delší než na suché vozovce, na sněhu je 5x delší než na suchu a na ledu je dokonce 10x delší než na letní vozovce. Chybou je rovněž příliš spoléhat na elektronické strážce typu ABS či ESP. Ano, jde o velmi užitečné pomocníky, ale když jednoduše překročíte fyzikální zákony, žádná elektronika vám nepomůže.

5 malých užitečných tipů
1) Pokud se vám při rozjezdu protáčejí kola, zkuste se rozjet na druhý či třetí rychlostí stupeň.
2) Když potřebujete předjet pomalejší nebo stojící vozidlo a mezi pruhy je namrzlý pás, přejíždějte jej bez plynu a s vyšlápnutou spojkou.
3) Při jízdě do zasněženého kopce se snažte jet na co nejvyšší rychlostí stupeň, jaký motor „snese“. Díky tomu se na kola přenáší méně točivého momentu a pak tolik neprokluzují. Pozor na zhasnutí motoru, po zastavení už většinou uklouzaný kopec bez řetězů či pohonu 4x4 nevyjedete.
4) Při jízdě z kopce naopak využívejte brzdění motorem (podřazujte dříve) a občas jemným přibrzděním snižujte rychlost vozidla.
5) Na sněhu se vozidlo s odlišným typem pohonu chová jinak a je proto dobré si to na bezpečném místě (opuštěné letiště, velké parkoviště bez aut) důkladně vyzkoušet.

Důležitá je praxe při zvládání extrémních situací, jinak v běžném provozu nemáte šanci. Nejlepší je absolvovat školu bezpečné jízdy (v Česku je kvalitních škol minimálně pět) anebo hodiny a hodiny cvičit na opuštěné ploše pokryté sněhovou pokrývkou.