Článek
Z celkového počtu 4,4 miliónu vozů v Česku je třetina, tedy 1,45 miliónu aut starších 15 let, a neplní tedy žádnou emisní normu Euro. Jejich majitelé proto při prvním převodu po 1. lednu zaplatí poplatek 10 000 korun.
Dalších 1,1 miliónu aut s průměrným věkem deset až 15 let plní jen emisní normy Euro 1 nebo Euro 2, které platí od roku 1993, respektive 1996. Majitelé za tyto vozy při prvním převodu zaplatí 5000 respektive 3000 korun.
:. Škoda Favorit a Forman Silver Line: kvůli ekologickému poplatku jsou tato ojetá auta po novém roce prakticky neprodejná. foto: Škoda
Poplatek zaplatí i dovozci při první registraci ojetiny, která neplní normu Euro 3. Ta platí zhruba od roku 2000. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka kvůli opatření klesne dovoz nejstarších ojetin a lidé vyřadí více starých aut z provozu. "Stará auta se stanou prakticky neprodejná," uvedl.
Zahájení platnosti emisních norem Euro | |
---|---|
Euro 1 | 1993 |
Euro 2 | 1996 |
Euro 3 | 2000 |
Euro 4 | 2005/6 |
Euro 5 | 2009 |
Před koncem roku zažívají nápor dopravní úřady, kde lidé chtějí auta přeregistrovat ještě bez poplatku. Zvýšený zájem v řádu desítek procent zaznamenaly i autobazary. Například síť AAA Auto počítá s tím, že ke konci roku starší vozy téměř vyprodá a zároveň omezila jejich výkup, více zde.
Pro posouzení, zda se na auto vztahuje poplatek, bude rozhodující zápis ve velkém technickém průkazu vozidla. Pokud v něm nebude údaj o plnění emisních limitů uveden, bude zřejmě nutno navštívit pověřenou zkušebnu.