„Stejně jako v zimě nevyrážíme do ulic v sandálech, měli bychom podobným způsobem přistupovat i k obutí našich plechových miláčků,“ říká k problematice zimních pneumatik Robert Koutný, generální ředitel Bridgestone ČR.

Rozdíly v počasí mezi létem a zimou jsou obrovské nejen z hlediska lidského vnímání, ale i pro pneumatiky. Letní pneumatiky mají konstrukci a složení směsi vhodné pro vysoké teploty, zatímco s klesajícími teplotami začínají převažovat výhody zimních plášťů. Oba druhy pneumatik musí zajistit skvělé chování vozu na suchém i mokrém povrchu, ale za rozdílných teplot, což klade odlišné požadavky na složení směsi běhounu letních a zimních pneumatik.

Závěje v návějích převyšující půl metru pokryly o čtvrteční noci Špindlerův Mlýn. :. Stačí aby trochu nasněžilo a k zimnímu obutí potřebujete i sněhové řetězy. foto: Právo/Vladislav Prouza

Zimní pneumatiky musí být navíc schopné nabídnout perfektní přilnavost na sněhu a ledu, což jsou povrchy, s nimiž se při konstrukci letních pneumatik z pochopitelných důvodů nepočítá. Prodejní čísla z posledních let napovídají, že tyto skutečnosti, dané fyzikálními zákony, si začíná uvědomovat stále více řidičů i v České republice. Umějí si totiž spočítat, že investice do zimního obutí se jim velmi rychle vrátí.

Přesné údaje nejsou k dispozici, ale některé odborné odhady hovoří o tom, že je to stále jen asi třetina českých motoristů, která na podzim přezouvá své vozy z letních pneumatik na zimní. Mnozí řidiči totiž stále žijí v zajetí nejrůznějších předsudků. Někteří uživatelé se například domnívají, že zimní pneumatiky jsou opodstatněné pouze na sněhu a náledí.

Rozhoduje teplota

Skutečnost je samozřejmě jiná. Hlavním kritériem pro používání zimních pneumatik totiž vůbec není povrch, po němž se jezdí, nýbrž teploty, za nichž se jezdí. Speciální směs zimních pneumatik s vysokým obsahem siliky a přírodního kaučuku zajišťuje pružnost a přilnavost těchto plášťů i ve velmi tuhých mrazech, zatímco letní pneumatiky s klesající teplotou tvrdnou a ztrácejí přilnavost.

Obecně lze říci, že vhodný okamžik pro přezutí zimní pneumatiky nastává při poklesu teplot pod 7 stupňů Celsia. Rozhodně není vhodné čekat až na první sníh. V zeměpisných šířkách naší země trvá sezóna zimních pneumatik přibližně od října do konce března.

Řidiči často na namrzlých silnicích dostali smyk.:. Ani zimní pneumatiky nejsou zárukou toho, že se nevybouráte. Ilustrační foto.foto: ČTK/AP

Další argument proti zimním pneumatikám zní často z úst majitelů stále více oblíbených vozů 4x4 a SUV, kteří spoléhají na to, že je i na letních pneumatikách dostane z nesnází všemocný pohon všech kol.

V porovnání s rovněž „letně“ obutým vozem s pohonem jen jedné nápravy na tom budou bezesporu o něco lépe, ale se speciálními zimními pneumatikami vyvinutými zvlášť pro tento druh automobilů by mohli využívat skvělých schopností svých vozů v mnohem větší míře, a to nejen při akceleraci a zatáčení, ale i při brzdění, což je z hlediska bezpečnosti ještě významnější.

Bez zimních pneumatik neušetříte

Podobně neudržitelné je přesvědčení mnohých řidičů o tom, že když nepřezují, tak ušetří za nákup zimních pneumatik. Neuvědomují si však, že provozem na zimních pneumatikách se životnost jejich letních pneumatik přibližně zdvojnásobuje.
Rovněž nekalkulují s mnohem větším rizikem nehody při jízdě na letních pneumatikách v zimě. Další výtky se týkají komfortu a jízdních vlastností. Podle nich jsou zimní pneumatiky nepohodlné a hlučné, nedá se s nimi jezdit rychle a mají nižší stabilitu při průjezdu zatáčkou.

:.Napadaný sníh vždy překvapí spoustu řidičů z metropole.
Foto: NOVINKY/Ondřej Grym
Tyto výhrady byly před mnoha lety do jisté míry oprávněné, ovšem současné technologie výroby běhounu pneumatiky a materiály používané při výrobě kostry pláště zabezpečují stejnou hladinu hlučnosti a úroveň pohodlí jako u letních pneumatik. Dokonce ani omezení rychlosti nepřipadá v případě zimních pneumatik v úvahu, neboť v prodeji jsou zimní pneumatiky pro rychlosti až do 270 km/h.