Český vicepremiér Alexandr Vondra prohlásil, že EU nemůže nechat automobilky padnout. Unie by automobilkám podle Vondry mohla pomoci třeba půjčkami prostřednictvím Evropské investiční banky (EIB) nebo určitým zmírněním připravované unijní legislativy na vypouštění emisí CO2.

Vondra: odložit přísnější limity

„My nemůžeme nechat položit automobilový průmysl. Je třeba zohlednit ekonomickou situaci, ve které se nalézá,“ řekl Vondra po setkání představitelů EU a automobilového průmyslu v Bruselu. „Pro nás jako Českou republiku je tohle dost klíčové,“ řekl. „Jestli je nějaký zranitelnější sektor v českém hospodářství, tak je to právě automobilový průmysl,“ dodal.

Podle návrhu Evropské komise mají automobilky snížit emise u aut v průměru na 130 gramů na kilometr od roku 2012. Státy se sice na tomto návrhu ještě neshodly, nicméně je pravděpodobné, že razantní snížení projde, byť možná později.

„Musíme hledat kompromis v připravované legislativně na emise CO2,“ řekl Vondra. Jde třeba o to, zda to bude plně platit od roku 2012, jak navrhla EK, nebo až o tři roky později. Zvažovat se ještě bude i výše pokut za případné překračování limitů.

Evropská komise zatím pomoc automobilkám odmítala

Výrobci upozorňují, že výroba „zelenějších“ aut je spojena s vysokými finančními náklady, na něž se automobilkám v době hospodářské krize nedostává peněz. „Je to jedním z našich cílů,“ odpověděl Streiff na otázku, zda automobilky o téměř biliónovou půjčku stojí.

Evropská komise však zatím podobné myšlenky odmítala a spolu s ní i některé státy. Mohlo by totiž jít o nedovolenou podporu. Na druhé straně ovšem mezi unijními státy existují i zastánci pomoci automobilkám, především pak Francie. „Jsme otevřeni možnosti poskytnout podporu pro vývoj automobilů s nízkými emisemi, technologicky vyspělých vozů, které mohou evropskému automobilovému průmyslu udržet globální konkurenceschopnost,“ řekl včera šéf Evropské komise José Barroso.

Továrna Kia ve slovenské Žilině - motory.:.Evropské automobilky chtějí od EU půjčky na vývoj motorů s nižšími emisemi. foto: Novinky/maž

Sarkozy je pro podporu

Podle francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho evropský automobilový průmysl potřebuje stejnou podporu, jakou svým výrobcům vozidel poskytly Spojené státy. USA automobilkám poskytly vládní záruky na úvěry do 25 miliard dolarů (asi 500 miliard Kč). Krize však dopadá i na evropské automobilky, například česká Škoda Auto už kvůli klesající poptávce oznámila několikatýdenní přerušení výroby.

Vondra připustil, že pokud unie nějakým způsobem podpoří automobilový sektor, mohly by obdobné hlasy zaznít i od dalších odvětví. „Je to velmi relevantní. Proto říkám, že jsme s finančními nástroji poměrně opatrní. Rozhodně nalít peníze do jednoho sektoru vytváří precedent. Tedy půjčky a podobně, nikoli dárky,“ zdůraznil.