Když to hodně zjednodušíme, tak výroba vozu se skládá ze čtyř hlavních operací – lisování, sváření, lakování a konečná montáž. Vypadá to jednoduše, ale zkoordinovat všechny procesy není vůbec jednoduché. Je to stejné ve všech automobilových továrnách, v Žilině (mimochodem díky svému nízkému věku a investici jedné miliardy euro velmi moderní) nevyjímaje.

Lisovna - každé auto potřebuje 60 dílů

Lisování mají v Žilině na starost dvě hlavní linky, které během 16 – 20 sekund vylisují jeden díl, na jeden vůz jich je potřeba prý až šedesát. Celý proces ale začíná na tzv. stříhací lince, na kterou zatím rovné plechy dopraví jeřáb s nosností až 20 tun. Plechy jsou pozinkované a mají tloušťku 0,65 až 0,75 mm. Mimochodem, díky elektrickému jednokolejnému systému pokračuje díl po vylisování do skladovacího systému svařovny; ta má kapacitu pro uložení až 6500 dílů.

Továrna Kia ve slovenské Žilině - lisovna.:. Lisovna - tady to celé začíná.foto: Novinky/maž

Svařování je zcela automatické

Svařovna je zcela automatická a má 313 robotů. Sváří se dvěma způsoby: bodově nebo v ochranné atmosféře. Karoserie Ceedu má údajně více než 5300 svařovacích bodů. Na konci linky se automaticky zkontrolují rozměry karoserie.

Továrna Kia ve slovenské Žilině - svařovna.:. Továrna Kia ve slovenské Žilině - svařovna. Sledovat koordinovaný tanec žlutých robotů je velmi zábavné.foto: Novinky/maž

Lakovnu obsluhují dělníci i stroje

Následuje lakovna. Jako jediná má tři podlaží a pro veřejnost z řad návštěvníků je nepřístupná. Dopravníkový systém je dlouhý zhruba 7 kilometrů a o správné nalakování se stará 36 robotů. Barvy jsou vodou ředitelné a zákazník může vybírat z palety 12 (Cee’d), respektive 10 (Sportage) odstínů.

Továrna Kia ve slovenské Žilině - lakovna. :. Lakovna - dopravníky prý celkem mají 7 kilometrů. foto: Novinky/maž

Největší výrobní plocha - montážní hala

Poté se vyráběný vůz přemístí do montážní haly, největší výrobní jednotka ve slovenské továrně Kia – 450 metrů dlouhá, 1100 dělníků ve dvousměnném provozu. Podíl automatizace je zde cca 35 procent. Montují se zde interiérové a exteriérové části vozidla, šasi a motor.

Následuje kompletace automobilu – sedadla, kola, volant a tak podobně. Poté se doplní provozní kapaliny a pracovníci finální kontroly kvality zkontrolují vůz, který následně absolvuje kolečko na malém testovacím polygonu za továrnou.

Továrna Kia ve slovenské Žilině - konečná montáž. :. Montážní hala zaměstná 1100 pracovníků na dvě směny. foto: Novinky/maž

Motorárna vyrábí 4 druhy motorů

Továrně nechybí ani motorárna, vyrábí se zde dva benzínové (1,4 a 1,6) a dva vznětové motory (1,6 a 2,0). Součástí motorárny je pět výrobních linek – 4 kovoobráběčské (blok, hlava, hřídele) a jedna montážní. Motor se skládá ze zhruba 350 částí a výrobní doba je zhruba tři hodiny. Poté se agregát odveze na montážní linku a umístí do vyráběného automobilu.

Továrna Kia ve slovenské Žilině - motory.:. Motory se vyrábí přímo v Žilině.foto: Novinky/maž