Článek
Na silnicích se šotolinou, hlubokými výmoly, na hlinitých a písčitých cestách, ale též při zdolávání krkolomných povrchů byl jako doma.
V tomto ohledu se ukázala být velice prospěšnou spolupráce s významným off-roadovým specialistou – Nissanem, s nímž Renault tvoří už léta úspěšnou alianci. Koleos, jehož karosérii vytvořili Francouzi, se doslova vznáší na upraveném podvozku nové generace Nissanu X-Trail.
:. Renault Koleos - francouzské SUV se vyrábí v Koreji. Foto: Renault
S ním se tomuto renaultu dostalo velmi zdařilého pohonu všech kol, který pamatuje na tři provozní režimy: hnaná kola přední nápravy (2WD), elektronicky měnitelné rozdělení točivého momentu mezi jednotlivé nápravy v poměru 100:0 až po 50:50 (4WD Auto) a shodné rozdělení síly mezi přední a zadní kola (4WD Lock). Režim pohonu se volí tlačítkem na přístrojové desce.
Ale úroveň obsluhy vozu zvyšuje také asistent pro rozjezd do svahu (HSA). Stejně tak je příjemným společníkem řidiče systém kontrolovaného sjíždění z kopce (HDC). Pochválit musím vysokou tuhost karosérie, neboť se nekroutila ani ve chvílích, když jsem se v jakémsi úvozu stáčel vpravo, a levé kolo zadní nápravy najednou zůstalo trčet vysoko k nebi, hodně nad úrovní terénu.
Kultivované motory - v nabídce jeden benzínový a dva turbodiesely
Na našem trhu bude Koleos nabízen s pohonem dvou nebo všech kol. První provedení bude výhradně v kombinaci s benzínovým čtyřválcem 2,5 l o výkonu 126 kW. Vitalita tomuto motoru neschází a překrásně se snoubí s komfortním pérováním, až poněkud nezvyklým na SUV, které i při jízdě po šotolinových površích připomínalo spíš cestování v silniční limuzíně. Motor běží klidně, tiše, je velice pružný. K požitku z jízdy s ním přispívá také přesné řazení.
Protikladem je přece jen vyšší spotřeba – výrobce udává pro kombinaci 9,6 l benzínu na 100 km. Ale kdo ví, jestli další vývoj cen paliv, při výrazně rostoucí ceně nafty nakonec nepřispěje k většímu zájmu o tuto pohonnou jednotku.
Zatím si dovozce zakládá na čtyřválcovém turbodieselu 2.0 dCi o nejvyšším výkonu 110 kW. Doslova ho k tomu předurčují reference už z jiných modelů značky Renault. Nám se však dostala do ruky špičková verze tohoto dvoulitru o výkonu 127 kW s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Vrcholný turbodiesel v nabídce Renaultu se v koleosu projevoval až nadbytkem síly, bylo třeba krotit nohu na plynovém pedálu. V režimech zhruba od 2000 otáček za minutu, kdy přece jen je znát prodleva turba, byl rovněž velice kultivovaný, agilní a zároveň úsporný.
:. Renault Koleos - interiér je typický pro značku Renault. Foto: Renault
Jízdní pocity dále napověděly, že Koleos se na silnici přece jen při ostřejším průjezdu zatáček více naklání, což je ovšem vlastně vynuceno velmi komfortním odpružením podvozku, kterým však zase zcela předčí konkurenci. Vůz se však pyšní také solidními brzdami.