Druhou generaci Audi TT za několik týdnů obohatí dvě nové verze, a jedna je zajímavější než druhá. První novinkou je prozatím nejostřejší verze TTS s výkonem 272 koní (203 kW), druhou TDI, která, jak je patrno z názvu, spaluje naftu.

Audi je značkou, která ve velké míře prosazuje naftové agregáty i mezi sportovními vozy a bourá tak letité tabu. Přehnaná konzervativnost není na místě - v TT tluče moderní diesel se vstřikováním common-rail, piezoelektrickými vstřikovači a dalšími vychytávkami. A řekněme si to hned na začátku - vůbec není špatný.

Nové té-téčko jsme jako jedni z mála českých novinářů vyzkoušeli při mezinárodní premiéře na silničkách a dálnicích v okolí Mnichova.

První stovku kilometrů jsme jeli v TTS, čili v ostré benzínové verzi. Audi chytře nedalo do nejsilnější verze šestiválec jako u předchozí generace (auto pak bylo velmi těžké na předek), ale spokojilo se s přeplňovaným koncernovým dvoulitrem 2,0 TFSI. Vyladilo jej na 272 koní.

Dobře, Nissan 350Z i Porsche Cayman S i BMW Z4 M mají těch vraníků více než tři sta, nicméně Audi má předpoklady proto, aby s nimi drželo krok.

Co se týče designu, nové TT se nám stále dost líbí. I když takový Cayman nebo Nissan 350 Z vypadají také k světu.:. Co se týče designu, nové TT se nám stále dost líbí. I když takový Cayman nebo Nissan 350Z vypadají také k světu.foto: Novinky/Martin Žemlička

Nad dva tisíce otáček umí Audi TTS pěkně zarazit do sedaček a elán mu vydrží až do šesti tisíc otáček. V případě dvojspojkové převodovky DSG zrychluje TTS z nuly na stovku za velmi slušných 5,2 vteřiny a ani s pružností nemá problém - točivého momentu je dostatek (350 Nm mezi 2500 - 5000 otáčkami).

Čtyři laufy a parádní zvuk

Dávat čtyři koncovky výfuků je poslední dobou docela módní, ale proč ne, pokud jsou všechny čtyři funkční. Navíc z čtveřice výfuků TTS se line opravdu krásná melodie - práskání při podřazování a výbuchy při motoru vytočeném doruda.

U verze s té-dé-íčkem pod kapotou nic podobného nečekejte, nicméně ani zvuk common-railového motoru v případě TT neurazí - inženýři si pohráli s výfukovým potrubím a výsledný zvuk je docela hutný. Na eskovou verzi ale pochopitelně nemá.

Audi má bezkonkurenční interiér - ať už hodnotíme ergonomii, výběr materiálů i zpracování, jde o špičku ve své třídě. Celkový dojem trochu kazí použití náhražek za hliník v podobě několika plastů kolem středového tunelu, ale ty jsou umně zamaskovány, takže by to majitelům vadit nemělo. Zkosený volant á la Lamborghini nemá slabé místo stejně jako kruhové výdechy klimatizace.

Interiér má perfektní ergonomii, výběr materiálů i zpracování. Klobouk dolů.:. Interiér má perfektní ergonomii, výběr materiálů i zpracování. Klobouk dolů. foto: Novinky/Martin Žemlička

Přilnavosti má verze quattro na rozdávání - i s vypnutou stabilizací nám došla odvaha o mnoho dříve než přilnavost pneumatikám 245/40 R18. Díky podvozku s adaptivními tlumiči jedete po silnici s malou nadsázkou jako po kolejích.

V rychle projížděných zatáčkách lze správnou prací s pedálem plynu a volantu "zadek“ utrhnout do mírného driftu. Audi TTS není tak sportovně založené jako jeho nejlepší konkurenti (Cayman, "zetko“ a další), ale cestování s ním je nejpohodlnější. A na požádání umí být i zábavné, i když jenom trochu.

Není tak sportovní, jak vypadá

Jeho řízení není tak ostré, jak by se u sportovního auta čekalo, ale na delší cestování je to určitě pohodlnější. Pokud bychom si měli vybrat auto na letní jízdu po přímořských letoviscích, TTS či TT TDI by bylo vítěznou volbou. Pokud bychom mířili na prázdné okresky nebo na závodní okruh, zvítězil by někdo z trojce BMW Z4 M, Nissan 350Z či Porsche Cayman S.

Ještě vám dlužíme cenu: ta česká zatím není známá, v Německu dáte za TTS 44 900 euro (základní verze) a 47 750 tisíc za roadster. Verze TDI startuje na 34 850 (kupé) a 35 900 eurech (roadster).

Porovnání motorů 2,0 TFSI a 2,0 TDI (verze kupé)
zdvihový objem, počet válců1984, čtyřválec1968, čtyřválec
palivobenzínnafta
max. výkon272 k (203 kW) / 6000 ot.170 k (127 kW) / 4200 ot.
max. točivý moment350 Nm od 2500 ot.350 Nm od 1750 ot.
převodovka6 st. (A i M)6 st. (pouze M)
zrychlení 0 - 100 km/h5,2 s (A) 5,4 (M)
7,5 s
max. rychlost250 km/h*226 km/h
spotřeba paliva7,9 l / 100 km
5,5 / 100 km
hmotnost1415 kg1370 kg
* elektronicky omezena