Před padesáti lety se svět změnil. Člověk dobyl vesmír. Sice z toho v ten okamžik nic moc neměl, ale byl to důležitý bod ve hře, kterou hrál Východ se Západem. Studená válka se stala zajímavější, ovšem nejen díky Sputniku.

V říjnu 1957 se totiž zrodila ještě jedna legenda. Váhy souboje mocností sice nenaklonila, zato potěšila spoustu lidí. Trabant narozdíl od Sputniku přežil v takřka nezměněné podobě dodnes.

Legenda ze Zwickau

První trabant vyjel z bran továrny ve Zwickau 7. října 1957, když byl Sputnik 1 už tři dny na oběžné dráze, a rázem se stal proklínaným i obdivovaným symbolem Východu. Automobilu se postupně většina majitelů ráda zbavila, ale žádný z nich mu nikdy neupřel houževnatost, jakou má málokterý vůz.

Když v roce 1989 padla železná opona, málokdo byl ochoten uznat, že ve šrotu mizící auta se jednou zařadí po bok Brouka, Mini, Citroënu 2CV či Fiatu 500. Řidiči nejen z NDR změnili první větu svého hesla "když ho řídíš, čicháš o jednoho méně" na "když si koupíš ojetý volkswagen,..." Ten, kdo si tehdy trabanta nechal, většinou prostě musel, protože na nic jiného neměl.

Z podceňovaného prskoletu klasický veterán

V říjnu 2007 je tomu jinak. Trabant patří v Německu mezi nejkradenější auta, více se krade už jen Porsche. Originální díly jsou stále vzácnější a dražší, z projížděk turistů pryskyřičníky pádivými se stal výnosný byznys, po vzoru výše zmíněných zahraničních souputníků se uvažuje o zahájení výroby retrovozu se špičkovým technickým vybavením a majitelé původních trabantů jsou na své stroje stále pyšnější.

Nenechte si ujít Trabantiádu

Proto se u příležitosti 50. narozenin duroplastového zázraku koná 20. října 2007 u obchodního domu Tesco v Letňanech první a poslední letošní sraz trabantů v Praze. Devátá Trabantiáda slibuje to nejlepší, co se na dvou taktech ve Střední Evropě urodilo.

Letošní velký sraz na nádvoří zámku v Lednici. Autor: www.trabime.cz

Padesátka je jen jednou za život a u auta to platí obzvlášť. Těšte se na historické unikáty ze začátku výroby, jež málokdo viděl naživo, více či méně šílené kousky trabantistických experimentátorů, nad jejichž výtvory přechází zrak a občas zůstává rozum stát. K vidění budou ostré závodní stroje i expediční speciál, jenž projel pouště střední Asie. Pro fajnšmekry pak pro změnu přijedou i další vozy vyrobené koncernem IFA.

Trabantisti své fantazii při úpravách vozů meze nekladou. Autor: www.trabime.cz

Připraveny jsou soutěže pro malé i velké, dramatická jízda zručnosti a samozřejmě to hlavní - výstava všech vozů následovaná spanilou jízdou stověžatou Prahou.