Celkový počet dovezených ojetin se proti loňsku zvýšil o více než dvě pětiny na 109 435 vozů.

Češi si od ledna do června přivezli z ciziny 15 668 ojetých fordů, což je více než čtyřnásobek v porovnání s tuzemským prodejem nových osobních aut značky. U renaultů, kterých bylo dovezeno z druhé ruky 13 130 aut, je tento poměr tři ku jedné. Naopak dovoz ojetin domácí značky Škoda byl proti 24 827 prodaným novým vozům zhruba poloviční. Ve stejném období lidé do země dovezli i 13 ojetých Ferrari, šest Maserati, dvě Lamborghini nebo 59 vozů značky Jaguar.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka je u dovozu ojetin alarmující zejména věková skladba dovážených vozů, kdy polovina aut je ve věku mezi pěti a deseti lety a více než čtvrtina je více než desetiletá, což souvisí s loňským zrušením osmiletého limitu pro dovážené vozy.

Po uvolnění se dovážejí starší auta

"Z údajů o prodeji nových a dovozu ojetých aut je patrné, že nedochází k obnově tuzemského vozového parku, ale k jeho rozšiřování a stárnutí," uvedl s tím, že od roku 1993 bylo do Česka dovezeno 1,73 miliónu u ojetých aut.

Z grafu můžeme vidět, že v podstatě celý nárůst dovozů ojetých osobních automobilů je dán růstem dovozů vozidel ve věku 10 a více let.

:. Kliknutím na graf jej zvětšíte do původní velikosti.

Z porovnání údajů dále vyplývá, že zatímco podíl vozidel tuzemské výroby na celkovém počtu vozidel ve věku 15 a více let trvale klesá, podíl vozidel zahraničních značek v tomto věku naopak roste. Důvodem je jednoznačně enormní růst dovozu ojetých osobních automobilů právě těchto starších ročníků výroby v uplynulém období daný změnou legislativy od 1.7.2006.

Počet dovážených ojetin za letošní rok by mohl podle odhadu sdružení vzrůst o třetinu na rekordních 239 000 vozů. Prodej nových aut přitom zástupci výrobců odhadují zhruba na úrovni 135 000 vozů.