Je to poprvé, co dostane M3 pod kapotu osmiválec. A není to nic menšího, než o dva válce zkrácený destiválec z M5 či M6. Kdo by se bál, že automobil bude s takovým obrem příliš těžký na předek, ten by si měl otevřít tabulky současného M3 a porovnat hodnotu váhy motoru s tou novou. Osmiválec má 202 kg, což je o 15 kg méně, než čím disponuje současný šestiválec! Však také bylo postaveno vše na superlehkých slitinách hliníku.

Pořádnou odezvu na sešlápnutí plynu můžeme očekávat i zde. Však také každý válec má svou vlastní škrtící klapku. Hned za ní můžeme najít systém variabilního časování ventilů double-Vanos, který natáčí v závislosti na potřebě výkonu a jízdních podmínkách sací i výfukové vačky.

Vše je pod kontrolou

Motorová procesorová jednotka zpracovává data z padesáti senzorů, podle kterých upravuje nejen natočení klapky a průběh vstřiku, ale také sílu jiskry u svíčky a systém chlazení válců. Celý agregát je mazán z mokré klikové vany přes dvojici olejových čerpadel. Výfukové potrubí je nastaveno tak, aby mělo co nejoptimálnější délku pro vysoký výkon v ideálních otáčkách vrcholného točivého momentu. Jen pro zajímavost - tloušťka plechu, ze kterého jsou trubky svodů vyrobeny je od 0,65 do 1 mm. Motor splňuje emisní standardy Euro 4 a americké LEV2.

420 koní!

A co tyto zajímavé technické finesy nakonec "hodí"? Výkon 309 kW a omezovač díky Vanosu začne pracovat až v 8300 ot./min! Točivý moment 400 N.m je dodáván v 3900 ot./min, ale 340 N.m je k disozici již ve 2000 ot./min. A to je už pořádná porce síly na pogumování silnice.

Na obrázku je vidět systém pohonu vačkových hřídelů se systémem Vanos zasazeným do ozubených kol. Foto BMW. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.

Přitom by měl být motor úspornější, protože agregát dostane funkci rekuperačního využití brzdné síly. Alternátor se zde může odpojit, když není jeho práce zapotřebí. Snížení odběru výkonu na toto ústrojí tak zvedne účinnost motoru, tedy sníží spotřebu.