Jenže před nedávnem přišla pozvánka na první testovací jízdy s tímto vozem do italského Turína a olympijského střediska Sestriére. Takže to byla výzva jak zjistit, jak auto vypadá ve skutečnosti a jestli jeho cena nebude překračovat přidanou hodnotu.

První dojem z vozu je velmi pozitivní. Nelakované plasty na předním a zadním nárazníku, prazích a podbězích automobilu dost pomohly. Nyní octavia vypadá jak z kategorie, které vévodí Audi Allroad či Subaru Outback. Druhý pohled však řekne, že plasty nejsou až tak mohutné, aby auto vypadalo těžce. Vzadu pak zklamalo designerské ztvárnění spodní části, kde je falešný stříbrný šusplech, po jehož stranách jsou dva výkroje na výfuky. Teda vlastně jen jeden, druhý je falešný a jeho zaslepení jsem vůbec nepochopil.

Stříbrné lakování spodní části nárazníku v němž je vyříznutý kus na vývod výfuku je celkem pěkný, pokud by ale nebyl na druhé strané další falešný, jehož zaslepení je poznat už z dálky.

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti

Auto mě ale nadchlo svojí světlou výškou. Když už terénní vůz, tak ne zvednutý o pouhých 25 mm jako u 4x4. Scout tak má ještě dalších 14 mm navíc, což je už dost znát. S tímhle autem už můžeme celkem bez obav do terénu, a to i proto, že pod motorem se usídlil pořádný plech.

Po silnici

Ale k terénu se musíme nejdřív dostat. Po italských silnicích jsem se s kolegou z konkurenčního internetového deníku šplhal do Sestriére. Na dálnici či klikatých silničkách se ukázalo, že zvýšená světlost nemá příliš vliv na stabilitu automobilu. Mohou za to i nejširší pneumatiky v nabídce Škody o rozměrech 225/50 R17. Ty drží automobil ve vytyčeném směru a nenechají ho smýknout se po vozovce. Ani karoserie se víc nenaklání, takže jízda byla velmi příjemná.

V interiéru se toho moc nezměnilo. Jen nové obšití sedadel a instalace velkého stříbrného madla nad schránku spolujezdce (moc silně se za něj držet bych však nedoporučil) je poznávacím znakem scoutu.

V interiéru moc změn nenajdeme - jen nové obšití sedadel a stříbrné madlo před spolujezdcem.

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti

Zatím se jako pohonné jednotky dodávají známé dvoulitry - 2.0 FSI/110 kW a 2.0 TDI/103 kW. Obě verze byly k dispozici, takže mohu říci, že každý z motorů má své. Zážehová verze občas ztrácela v zatáčkách Alp dech a bylo nutno podřazovat, turbodiesel je silnější, ale o dost hlučnější. Oba motory disponují výhradně šestistupňovými manuálními převodovkami.

Testy na olympijských svazích

V Sestriére nás překvapila absence sněhu na stráních a jeho dostatečné množství na olympijské biatlonové trati, kde jsme měli možnost se projet. Pak přišlo husté sněžení a to teprve bylo něco pro testování Haldexu a světlé výšky vozu. Zjistili jsme, že Octavia Scout si s terénem rozumí lépe, než klasická 4x4. Zvětšená výška je znát a auto si díky většímu nájezdovému úhlu poradí s většími nástrahami. Je jasné, že automaticky připojitelný pohon všech kol není záchranou a je možné rychle zapadnout, nikomu z testovací flotily se to však nestalo.

A kolik za to?

Asi nejdůležitější pro českou klientelu je však cena vozu. Ta u zážehové verze začíná na 734 900 Kč. To je opravdu dost, ale pokud se podíváme do ceníků značky, přijde příjemné překvapení. Je to pouze o 15 000 více než klasická verze 4x4. Turbodiesel pak začíná na ceně 780 900 Kč. Na český trh přijde automobil ale až v březnu. Proč až? Protože od ledna bude k dispozici už třeba ve Švýcarsku, Rakousku a dalších zemích a ČR je vlastně až ve třetí vlně.