Rakouský Seefeld přivítal novináře, kteří měli zájem o první testování nového Fordu Ranger. Ten se prosti současné generaci dost změnil. Jeho nový vzhled se snaží více přiblížit terénním vozům a SUV, které jsou pohodlnější, civilnější a komfortnější.

Tři kabiny

Nový Ranger bude prodáván se třemi typy kabin - čtyřdveřový Double Cab poskytuje dostatek prostoru pěti dospělým cestujícím. Čtyřdveřový Super Cab si zachovává bezsloupkovou karoserii s vzadu uchycenými zadními dveřmi. Dvoudveřový Regular Cab má dvě místa k sezení a největší nákladový prostor. My jsme testovali pouze Double Cab s nejkratší ložnou plochou, kde se pro testy "usadilo" několik pytlů s pískem.

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti

Přední maska vozu je mohutná. Nezapře v sobě inspiraci americkými pickupy, které mají ve většině případů mohutné lišty na chladiči. Potěšující je, že Ford se nesnažil zvětšit přední nárazník a snížit jím tak průchodnost terénem - je sice plastový a moderně pojatý, ale jeho výška nad silnicí dává tušit, že k jeho poškození dojde jen ve výjimečných případech.

Interiér

Kabina byla v pětimístném provedení velmi pohodlná. Především na předních sedadlech je cítit změna k lepšímu. Přístrojová deska je ergonomická, kvalitně vyrobená a přitom i funkční. Velmi se nám líbil například vysouvací stolek nad přihrádkou před spolujezdcem, méně však už tradiční ruční brzda na táhlo u pravého kolene řidiče.

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti

Zadní sedadla sice nabídnou tři místa, moc komfortu ale nečekejte. Především vystupování je díky úzkým dveřím spíš akrobatický výkon. Také v loktech, pro kolena a ramena zde není místa jako v osobáku, ale na převoz lidí na stavbu to bohatě stačí.

Nový motor

Nový Ford Ranger je poháněn zcela novým turbodieselem Duratorq TDCi 2,5 l se vstřikováním common-rail. Motor dosahuje vyššího výkonu 105 kW i točivého momentu 330 N.m v 1800 ot./min. při nižší spotřebě. Za to může jak již zmíněný common-rail, tak i turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola.  Plošší křivka točivého momentu a rychlejší odezva na plyn je dost cítit. Motor se nám opravdu líbil - má neuvěřitelnou chuť plynule zabírat od 1300 ot./min až k vrcholným 4000 ot./min, ale nechá si líbit i podtočení na 1000 ot./min.

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti

Točivý moment motoru je přenášen přes pětistupňovou manuální převodovku a přídavnou převodovku na všechna kola (v zahraničí je v nabídce i 4x2, u nás však ne). Pět stupňů na manuálu díky síle motoru skutečně stačí. Velkorysé nájezdové úhly (32° vpředu, 21° vzadu, přechodový úhel 28°) v kombinaci se světlou výškou 205 mm umožňují bezproblémový průjezd náročným terénem, pohon všech kol lze aktivovat i za jízdy.

Klasická koncepce

Pokud byste očekávali, že za SUV vzhledem se bude skrývat samonosná karoserie, tak se naštěstí mýlíte. Jedná se o tradičního pracanta se vším všudy - nový rám je tužší (skutečně se kroutí jen minimálně), přední náprava je vyztužená a zadní tuhá náprava nese karoserii na listových pružinách. Ty dělají, že automobil na silnici v zatáčkách lehce uskočí, mají však pracovní vysoké zatížení a jsou jednoduché na údržbu.

Pracant za 630 000 Kč

Nový Ford Ranger je k dispozici za 629 990 Kč v základní výbavě a s krátkou kabinou. Za stejnou cenu dostanete i prodloužený Super Cab, o čtyřicet tisíc víc pak stojí Double Cab. Pro civilní použití je pak určena luxusní verze XLT, která zahrnuje rám za kabinou, pod prahy a vzadu pod nárazníkem, kompletní výbavu, možnost sedadel obšitých kůží, sklonoměr, kompas... To vše za cenu 864 990 Kč. Jenže podle našich zkušeností je základní verze stejně pohodlná, rámy za kabinou nutné nejsou a absenci stříbrných kliček na dveřích jsme klidně oželeli. Pro práci se budou víc hodit klasická plechová kola a nákladový prostor vyložený plastem také mít není zrovna ideální.

Ford Ranger nás přesvědčil, že mezi konkurenty (Nissan Navara, Mitsubishi L200, Toyota Hilux...) patří mezi vetší pracovníky, což znamená i méně pohodlí a prostoru (Navara i Mitsubishi jsou mnohem více civilní). Primárnímu určení pro těžkou práci se i v nové generaci neoddálil, i když už víc připomíná osobní vůz.