Artyčok vyniká svými dietetickými vlastnostmi. Ocení jej zejména lidé s trávicími potížemi a ti, kteří potřebují snížit obsah cholesterolu v krvi. Je dobrým zdrojem draslíku, fosforu, hořčíku, sodíku, vápníku i železa, poskytuje tělu vitamín A, C, B1 a B2.

Z artyčoku lze připravit vynikající polévku, saláty i zapékané pokrmy. Zásadní problém v jeho nedostatečném používání tkví možná v neznalosti základní úpravy. Začneme tím, že odřízneme stonek, celou růžici na vrcholku seřízneme, vaříme přibližně čtvrt hodiny v osolené i okyselené vodě a po odkapání odstraníme střed, což jsou vlastně zárodky květů. Nejjednodušší je vzniklou misku naplnit nějakým salátem.

Čekanka plná minerálů

Čekanka rovněž příznivě ovlivňuje trávení, navíc povzbuzuje krevní oběh. Složení minerálů a vitamínů je obdobné jako u artyčoku, shodné jsou rovněž způsoby tepelné úpravy. Není však nad konzumaci v čerstvém stavu. Oceníme ji v salátu či sendviči. U čekankových puků je třeba dávat pozor na to, aby se nedostaly do styku se světlem, které působí na jejich hořknutí. Skvěle chutná čekanka v kombinaci s pomerančem, jogurtem, rozinkami a mandlemi.

Proti nadýmání i na nervy

Fenykl leckoho odrazuje svou pronikavou vůní, jež ovšem při tepelné úpravě výrazně slábne. Všeobecně jsou známé účinky proti nadýmání, méně už se ví o tom, že tato zelenina pomáhá lidem s oslabenou nervovou soustavou. Přínos minerálů je opět stejný jako v předchozích případech, zanedbatelná není ani dávka vitamínu C a karotenu.

Zelené lístečky podobné kopru jsou zajímavým kořením do salátů. Dobrý fenykl má mít bílou nebo jen lehce nazelenalou barvu. Tmavší odstíny znamenají, že není čerstvý. Syrové hlízy upravené na jemné nudličky jsou pikantní ve spojení s klasickou zálivkou a křenem.