Superpotraviny jsou potraviny bohaté na minerální látky, vitamíny a další tělu prospěšné živiny. O jejich účincích se vědělo už před tisíci lety. Drsné podmínky v tehdejším Středomoří, Asii nebo například Severní Africe přinutily tyto potraviny zadržovat v sobě co možná nejvíce živin, aby mohly přežít. Zejména tomuto faktu tedy vděčíme za to, že jsou tyto potraviny doslova nabité živinami.

Superpotraviny tepelně neupravujte

Odborníci doporučují tyto potraviny, které jsou bohaté na vitamíny, minerály, proteiny, enzymy, antioxidanty, vlákninu a další, konzumovat v syrovém stavu. Ne náhodou tedy přišly do módy společně s trendy raw (syrovou) stravou.

Mnoho ze superpotravin se doporučuje konzumovat syrové anebo tepelně upravené maximálně do 42 stupňů Celsia, aby nepřišly o cenné výživné a minerální látky. Díky svým blahodárným účinkům na lidské zdraví mohou nahrazovat některé doplňky stravy.

Goji berry: Říká se jí také kustovnice čínská a pochází z Himálaje. Goji je ceněná pro své antioxidační účinky a pozitivní působení na podporu imunity. Obsahuje také vysoké množství betakarotenu. Kustovnici čínskou můžete přidat do salátu, čaje, zdobit s ní zdravé dezerty anebo ji „zobat“ místo sladkostí.

Acai berry: Plody palem pocházejí ze Střední a Jižní Ameriky. „Mají antioxidační vlastnosti, vitamín C a obsahují i nenasycené mastné kyseliny, což je vhodné zejména pro osoby se sníženou imunitou a cévními problémy. Acai berry se také doporučuje při vyšší psychické zátěži,“ říká Blanka Szabó, odbornice na zdravé stravování Pestryjidelnicek.cz.

Konopné semínko: Tato superpotravina se přivolává na pomoc při kožních problémech, při nedostatečném růstu vlasů nebo na zkvalitnění nehtů. Obsahuje esenciální mastné kyseliny, které stabilizují produkci hormonů a zlepšují stav pokožky. Její oříšková chuť se hodí do salátů, bílého jogurtu či tvarohu, ale i jako přísada do pečení.

Chia semínka: Přezdívá se jim semínka běžců, a to zejména díky jejich hydratačním vlastnostem. Podporují psychickou koncentraci a fyzickou výdrž, obsahují vápník a mastné kyseliny, které si lidské tělo samo nedokáže vyrobit. Představují tak komplexní zdroj živin a energie. Stejně jako konopné semínko je zařaďte do svého jídelníčku v podobě přísady do cereálií, salátů a slaného nebo sladkého pečení.

Spirulina: Sinice temně zelené barvy sice úplně vábně nevoní, nicméně je doslova nabitá základními minerály, vitamíny a živinami.

Chlorella: Sladkovodní řasa v těle váže toxiny a těžké kovy, zároveň se ale také doporučuje konzumovat v chřipkovém období, protože posiluje imunitu, regeneruje tkáně, likviduje cizorodé bakterie a podporuje zdravé trávení. Jejích služeb se velmi často využívá i při detoxech a při preventivních očistách těla.

Nepražené kakaové boby: Jedná se o nejkomplexnější superpotravinu na světě, obsahující antioxidační flavonoidy, vápník, hořčík, železo, zinek či například chrom. „Díky obsahu tryptofanu působí také jako přirozené antidepresivum,“ říká Blanka Szabó.

Superpotraviny v prášku

Velkým trendem poslední doby jsou superpotraviny v prášku. Jejich služby oceníme tehdy, kdy není sezóna ovoce a zeleniny, ale přesto potřebujeme být fyzicky i psychicky fit. Superfoods powders (v prášku) se používají do salátů, smoothies, do dezertů i slaných pokrmů.

„Superpotraviny ve formě prášku nabízejí alternativu, která tělo nadopuje účinnými látkami z přírodních zdrojů právě v sezóně, kdy potřebujeme nejvíc síly a imunity. Dají se použít do vaření nebo dochucování nejrůznějších jídel, během pár sekund tak lze tělu dodat o moc více zdraví prospěšných látek,” doporučuje David Kukla, zakladatel Sklizeno.