Vápník je označován za stavební kámen kostí. Světová zdravotnická organizace doporučila ženám po menopauze, aby jejich minimální denní příjem vápníku byl 1300 mg. Strava většiny českých žen však této denní hranice nedosahuje. Naopak. Průměrný příjem vápníku z potravin se pohybuje pod 500 mg denně.

Co by měli muži a ženy nad 45 let přijmout ve stravě, aby dosáhli doporučené hranice? Denně vypít alespoň půl litru mléka, nebo sníst deset deka polotučného sýra.

Jedním z prvních příznaků osteoporózy může být např. náhlá bolest zad, jejich zakulacování a postupné snižování výšky.

FOTO: Profimedia.cz

Při osteoporóze postupně mizí kostní tkáň a kosti se stávají náchylnější ke zlomeninám. K jedněm z nejzávažnějších patří zlomenina krčku stehenní kosti. Podle statistik se po ní plně zotaví a je plně samostatných jen 20 % lidí. Ostatní jsou omezeni např. při oblékání, osobní hygieně, vaření, řízení auta.

Kdo nemůže tělu dopřávat vápník jídlem, může se snažit ho doplňovat přípravky, které jsou volně prodejné v lékárnách. Nejlepší je spolehnout se na doporučení svého lékaře. Jisté ale je, že se nic nezkazí užíváním vitamínu D, který je důležitý pro zabudování vápníku do kostí a kostních minerálů (hořčík, zinek, měď, mangan, bor).

Nejen nedostatek vápníku je ale rizikovým faktorem vzniku osteoporózy. Dalším je například prodělaná zlomenina, kouření a také alkohol.