„Řeknu vám pravdu. Je to moje země a jsou to moji muži, kteří si zaslouží pravdu,“ řekl Kalandari k 16 strojům MD-530, které byly s velkou pompou letos dodány, protože stávající bitevní vrtulníky řady Mi-24/35 už dosluhují.

„Abych byl upřímný, nevím, nač je tu máme,“ poznamenal mnohokrát vyznamenaný velitel. Podle něj nejsou helikoptéry s výzbrojí schopny ani vystoupit do výšek, ve kterých normálně operují povstalci z Tálibánu – tedy 4000 metrů nad mořem.

Na hranici dostupu v průsmyku Lataband východně od Kábulu se už jeden z vrtulníků zřítil, když v něm letěl Američan s afghánským žákem. Nouzově přistáli, pak ale vichr smetl stroj z horského svahu.

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

Kalandari zmínil i další problémy těchto lehkých strojů, jejichž první verze se využívaly už ve Vietnamu: „Pro let nejsou bezpečné, motor je příliš slabý, ocasní rotor je poruchový a nejsou pancéřované. Když půjdeme dolů po nepříteli a ten bude opětovat palbu, nemůžeme to přežít.“

Plukovník zkritizoval i výzbroj vrtulníků: „Ani kulomety nejsou dobré, zasekávají se.“ Výzbroj tvoří dva kulomety ráže 12,7 mm v pouzdrech zavěšených po stranách malé bublinovité kabiny.

Afghánský vrtulník MD-530F

Afghánský vrtulník MD-530F

FOTO: MD Helicopters

Dosud afghánské letectvo používalo bitevní vrtulníky řady Mil Mi-24/35, z nichž některé dostalo z ČR. Z pěti ale létá už jen jeden. „A ten už dlouho nevydrží,“ dodal Kalandari.

Američané vrtulníky hájí

Američtí představitelé byli přesvědčeni, že dvoumístné lehké stroje budou pro afghánské síly vhodné. Naučit je pilotovat dokonalejší stroje by podle nich trvalo příliš dlouho. „Je to udržitelné řešení,“ řekl podplukovník James Abbott, který se na zavádění strojů podílel. Pilotním žákům řekl: „Bojujete s kluky s kulometem na korbě pickupu. Jakou technologii na to potřebujete?“

Afghánské vrtulníky Mil Mi-35

Afghánské vrtulníky Mil Mi-35

FOTO: Profimedia.cz

Abbott sdělil, že starší piloti se zkušenostmi z Mi-35 jsou sice nespokojeni, ale mladí je milují. Namítl, že dostup je problémem pro většinu vrtulníků.

Ani čeští vrtulníkáři se stroji Mi-171 v době svého působení v Afghánistánu nemohli plně využít jejich nosnost, když letěli do Vardaku.

Afghánský kapitán Naiem Azadi si u stroje MD-530 v New York Times zase stěžoval na absenci sofistikovaných zaměřovačů. Jinak je však se stroji spokojen. Absolvoval s ním už misi v Džalálabádu. „Když nemáme pozemní návodčí, je těžké zasáhnout bezpečně cíl,“ posteskl si.

MD-530 má jen klasický optický zaměřovač.

Bitevní A-29 Super Tucano určený pro afghánské letectvo

Bitevní A-29 Super Tucano určený pro afghánské letectvo

FOTO: USAF

Velitel afghánského letectva generálmajor Muhammad Dauran proto spoléhá na dvacítku brazilských lehkých bitevníků A-29 Super Tucano, které jsou sice jednomotorové, ale mohou nosit přesně naváděnou munici a osvědčily se v Jižní Americe při protipartyzánských akcích a v boji s narkokartely. Mohly by nahradit dosluhující bitevní mily. Dosahují rychlosti skoro 600 km a maximální dostup mají skoro deset kilometrů.

Nevyhovují ani cessny

Afghánci si stěžují i na jednomotorové transportní Cessny C-208B, jichž mají ve výzbroji 25. Velitel letectva Dauran upozornil: „Mají dostup jen 4000 až 5000 metrů, což není dobré v horkém počasí. A mají jen jeden motor.“

Stroje nahrazují letité transportní Antonovy An-24/26, které byly dvoumotorové a měly větší nosnost. Ty ale byly podle Američanů často nevyužívané.