„Jen díky mimořádným schopnostem řidiče se podařilo zabránit srážce s jinými vozidly. Hlava státu ani nikdo jiný neutrpěli zranění,“ uvedl v sobotu polský deník Fakt.

„Zřejmě se ještě nestalo, aby prezidentské limuzíně praskla, úplně se rozpadla pneumatika a vozidlo bylo okamžitě nepojízdné. Taková auta totiž mají speciální kola, která dokážou i v krizových situacích ve snížené rychlosti ujet i třicet kilometrů,“ řekl TVN24 bývalý šéf Úřadu na ochranu ústavních činitelů (BOR) Marian Janicki.

Všechny okolnosti této mimořádné události bude třeba urychleně vyšetřit a podle něj „experti vyšetřovací komise budou mít věru co zjišťovat“.

Maximální rychlost na polských dálnicích je 140 km/h. Pro příslušníky BOR, kteří převážejí ústavní činitele, však podle Faktu není závazná, musejí však dodržet bezpečnost provozu. List také připomněl, že limuzína BOR vezoucí nedávno předsedu Evropské rady Donalda Tuska po dálnici nedaleko Gdaňsku překročila rychlost 200 km/h. Při překročení maximální povolené rychlosti mají tato vozidla povinnost použít maják. Zda jej mělo při jízdě i BMW prezidenta Dudy, není zatím známo. Okolnosti nehody začala už v sobotu po poledni vyšetřovat prokuratura v Opole. Její mluvčí Artur Rogowski dodal, že vzhledem k nezbytnosti ohledání místa nehody musel být provoz na dálnici A4 na několik hodin zastaven, což způsobilo dlouhé kolony.

Už v polovině února se na Facebooku objevil příspěvek muže z Varšavy: „Pneumatiky prezidentské limuzíny jsou příliš sjeté, je to vidět už pouhým okem ze zveřejněných fotografií v tisku. Měly by se urychleně vyměnit.”

V sobotu toto upozornění připomenul šéfredaktor časopisu Auto Swiata Stanislaw Sewastianowicz. Zároveň dodal, že k autonehodě hlavy státu mohlo dojít právě z této příčiny. Pneumatiky na takovémto těžkém vozidle se opotřebovávají mimořádně rychle a je třeba je měnit po každých ujetých 10 tisících kilometrech.

V dubnu 2010 zahynul při letecké katastrofě stroje Tu-154M v ruském Smolensku polský prezident Lech Kaczynski s celým 95členným doprovodem a posádkou. BOR následně zpřísnil podmínky přepravy ústavních činitelů. Po uplynutí téměř šesti let je havárie prezidenta Dudy první závažnější nehodou.