Začátek vyzvedávání obřího vraku se opozdil kvůli nočním bouřím. Šéf italského úřadu civilní obrany Franco Gabrielli už brzy ráno řekl, že práce, která měla začít v šest ráno, byla odložena o zhruba dvě hodiny.

"Vždycky jsme říkali, že počasí bude naším stálým společníkem a že s ním budeme muset počítat," připustil Gabrielli.

S pomocí několika jeřábů a hydraulických zařízení má být Concordia pootočena a pomalu napřímena. Pak má být stabilizována a tak zůstat do doby, než bude odvlečena do šrotu, což se očekává na jaře.

Vrak ztroskotané luxusní lodi Costa Concordia

Vrak ztroskotané luxusní lodi Costa Concordia

FOTO: Alessandro Bianchi, Reuters

Napřimování obřího luxusního parníku, jenž spočívá na pravém boku, je považováno za technicky bezprecedentní operaci. Někteří experti tvrdí, že právě teď je nejvhodnější doba k vyzvednutí plavidla, protože Concordia by třetí zimu na moři nemusela vydržet. Kolem lodi jsou plovoucí zábrany, které mají zachytit eventuální únik toxických látek do moře.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři otočí vrak Costa Concordie

Costa Concordia teď spočívá na pravém boku. Stabilizována je díky umělému dnu, které pod ní vytvořili potápěči pomocí pytlů s cementem, a plošině zapuštěné do mořského dna. Loď bude s pomocí ocelových lan a řetězů otočena a uvedena do vertikální polohy. V dalších měsících pak bude odtažena pryč od Giglia.

Trup lodi se nyní naklání v úhlu 65 stupňů a váží 114 500 tun, tedy stejně jako stovka letadel typu Boeing 747. Úkolem záchranářů je loď, zajištěnou pomocí systému podmořských plošin, narovnat. Není ale jasné, zda se to podaří: neví se totiž, v jakém stavu je potopená část plavidla a zda tlak při vyzvedávání vydrží. Pokud by se akce nezdařila, hrozí, že se vrak plavidla monstrózních rozměrů sesune ke dnu a bude nenávratně potopen.

Přísná bezpečnostní opatření

Kolem plavidla a podpůrných staveb byl vytvořen kordon, takže k místu se nedostane žádná loď kromě těch, které se budou podílet na operaci. Zakázány budou také přelety nad vrakem. Přístav, do nějž za normálních podmínek zajíždějí trajekty s turisty, bude celý den pro plavidla zcela uzavřen.

„Doufejme, že se jim podaří zvednout ji celou, protože jestli se rozlomí, je po všem,“ řekl agentuře Reuters Joachin Ferraro, který na Gigliu bydlí.

„Budeme mít připraveno množství absorpčních přípravků, zábran proti šíření paliva a oleje i rybářských sítí na zachycení veškerých trosek, které se můžou dostat na moře,“ popsal jeden z plánovačů záchranné akce Nicholas Sloane.

FOTO: Právo, ti, Reuters

Vyprošťovací práce bude určitě přenášet několik televizí, na místo se akreditovaly stovky novinářů.

Plavidlo ztroskotalo v lednu loňského roku a na palubě mělo asi 4200 cestujících. Z nich 32 nehodu nepřežilo a dvě těla jsou stále ve vraku. Ten se mezitím stal svého druhu turistickou atrakcí.

Náklady záchranné operace stále rostou a překročily už 600 miliónů eur (15,4 miliardy korun), uhradí je majitel Costy Concordie, společnost Carnival.