Hlavní obsah

Airbus vydal varování pro všechny své stroje, rychloměry mohou být špatné

Novinky, Alex Švamberk
Paříž

Výrobce letadel Airbus vydal ve čtvrtek varování, že rychloměry v airbusech všech typů mohou fungovat špatně. Chyba na přístrojích mohla přispět i k nehodě stroje společnosti Air France, po jehož troskách se zatím marně pátrá.

Článek

Varování Airbusu bylo vydáno pro všechny typy od malého A318 až po obří A380. Jak uvádí list New York Times, ve zprávě se píše, že při jakémkoli podezření na chybu rychloměru se má jeho funkčnost prověřit.

Varování bylo vydáno na základě zjištění vyšetřovacího týmu, který se pokouší odhalit příčiny pádu Airbusu A330-200 francouzských aerolinií s 216 cestujícími a 12člennou posádkou na palubě.

Podle zprávy u havarovaného stroje Air France udávaly jednotlivé rychloměry různé hodnoty rychlosti. I tuto závadu ohlásil systém automatického hlášení chyb těsně před pádem stroje.

Selhání rychloměru v minulosti způsobilo dvě mimořádné události, které ale neskončily tragédií, protože posádka stihla zareagovat. Chyba měření rychlosti v minulosti zavinila několik nehod velkých tryskových letadel různých výrobců. V roce 1996 havaroval Boeing 757 letící z Dominikánské republiky, protože rychlost, kterou viděl kapitán, byla jiná než rychlost, kterou viděl druhý pilot. Jednu z trubic ucpalo bláto.

Měření rychlosti letadel
Měření rychlosti letadla je velmi obtížné, protože stroj se pohybuje v různých výškách, kde panuje různý tlak. Využívá se k němu tzv. pitot-statická trubice. Naměřené hodnoty se ale musejí poopravit o přístrojovou odchylku, o polohovou odchylku, neboť trubice bývá ovlivněna jinými částmi letadla, a o vliv stlačitelnosti vzduchu.
Při měření se porovnává celkový tlak se statickým tlakem v dané výšce. Průhyb membrány, který je úměrný kinetickému tlaku a tím i rychlosti, udává rychlost.
Airbus A330 má tři pitot-statické trubice napojené na počítačový systém.

Automatické hlášení poruch před pádem vyslalo několik varovných informací. Selhala i jedna z navigačních jednotek inerciálního systému a systém autopilota. Zdá se, že piloti museli stroj začít řídit ručně, což je v případě letu vysokou rychlostí ve velké výšce obtížné, tvrdí experti. Na druhou stranu bylo počasí v oblasti lepší, než se původně uvádělo, bouřka byla od místa letu vzdálená 250 kilometrů, vítr měl rychlost nanejvýš 32 kilometrů v hodině a ne 160.

Hlášení poruchy přetlakového systému vedlo brazilské vyšetřovatele ke spekulaci, že se stroj rozpadl ve vzduchu. Ztráta tlaku v kabině by znamenala, že v trupu byla díra.

Výběr článků

Načítám