Radary a rušičky jsou vidět i na videích zachycujících přistání ruských suchojů na letišti Chmajmim v provincii Latakíja. O jejich použití informoval i ruský web Sputnik. Jejich úkolem je ochrana letiště před případnými útoky. Těch se Rusové bojí, velitel letectva Viktor Bondarev dokonce mluvil o možnosti útoku uneseným bojovým letounem. Proto jsou u letiště rozmístěny protiletadlové rakety. Další ochranu poskytují ruské lodě ve Středozemním moři.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Nenápadné turbovrtulové Iljušiny Il-20 (v kódu NATO Coot) startují z irácké základny Takaddum ležící 70 kilometrů od Bagdádu, uvedl izraelský server Debka. Stroje odvozené z letitých dopravních Il-18 jsou vybavené nejmodernější elektronikou a do Iráku přelétly z oblasti Baltského moře, kde se s nimi setkávali piloti letadel NATO.

Britský Eurofighter Typhoon doprovází ruský stroj pro radioelektronický boj Il-20.

Britský Eurofighter Typhoon doprovází ruský stroj pro radioelektronický boj Il-20.

FOTO: Profimedia.cz

Jejich palubní radar typu SLAR je schopen získávat informace z velké vzdálenosti za jakéhokoli počasí. Stroje jsou také vybaveny infračervenými senzory a kamerami. Získaná data mohou přímo přenášet na velitelství pomocí prostředků silně zabezpečených proti rušení, protože slouží i k zajišťování zabezpečené komunikace.

Nasazení všech výše zmíněných prostředků je pochopitelné, základnu je potřeba chránit stejně jako působící letadla. Nutné je i nasazení letadel, jako je Il-20, která pomáhají nacházet a identifikovat cíle v reálném čase, což je v moderní válce plné rychlých přesunů nutné, aby se neútočilo do prázdna.

Přesto ale nasazení těchto prostředků vyvolává značné obavy. Systém Krasucha-4 je údajně schopen oslepit radary letadel i protiletadlových raket do vzdálenosti minimálně 150 km, jenomže Islámský stát takovéto prostředky zřejmě nemá, i když se zmocnil moderní výzbroje v iráckých skladech. Není tudíž tak velký důvod je nasazovat jako na Ukrajině, kde zcela oslepily ukrajinské radary včetně těch palubních, takže povstalci snadno sestřelovali ukrajinská letadla.

Konfrontace s Američany

Krasucha navíc údajně dokáže rušit i radary používané americkými stroji AWCAS a nízkoletícími satelity řady Onyx. Jejich použití by mohlo snadno zabránit vytvoření bezletové zóny na severu Sýrie, varoval server Forreign Policy s odvoláním na experta Igora Sutyatina, působícího v britském Královském institutu spojených služeb. Nedalo by se zjistit, že ji syrské stroje nedodržují, protože by Krasucha oslepila sledovací radary.

V Sýrii si tak Rusové mohou zkoušet, jak se jim daří oslepit americké radary, a narušit americkou komunikaci, varoval v The Conversation David Stupples, odborník na elektroniku a radioelektronický boj z londýnské univerzity.

Úspěšná Krasucha

Krasucha je jedním z nejmodernějších zařízení, které ruské ozbrojené síly zařadily do výzbroje teprve v roce 2014. Náměstek ředitele společnosti KRET, která ho vyrábí, zdůraznil pro web Aviation International News nutnost použití podobných systémů. „Moderní svět je radioelektronický. Dnes je nemožné vést efektivně boj bez použití elektronických vojenských systémů. V některých případech snižují moderní prostředky REB ztráty taktických letadel nepřátelskou palbou dvacetkrát i třicetkrát,“ řekl Igor Masenkov.

Obvykle nebývá běžné, aby ruští představitelé hovořili o kvalitách svých zařízení, jenomže Krasucha 2 i 4 byly letos vystaveny na moskevském zbrojním veletrhu MAKS a Rusové systém nabízejí k prodeji. Masenkov to potvrdil: „Zahraniční zákazníci čekají ve frontě na naše výrobky.“

Odhadl, že příjmy firmy KRET z exportu vzrostou z letošních deseti procent na 35 procent v roce 2017. Ukázalo se tak, že embargo uvalené na Rusko neochromilo jeho vojenskoprůmyslový komplex.

Rusko také Sýrii dodalo relativně jednoduché rušičky R-330P, které mohou lehce rušit komunikaci vzbouřenců bojujících proti prezidentovi Bašáru Asadovi, neboť ti využívají jen jednoduché komunikační prostředky.