Hlavní obsah

Americké dopravní letadlo se málem srazilo s nepilotovaným dronem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nad Floridou v březnu málem došlo k tragédii. Ve výšce 2300 stop se jen těsně minul dopravní letoun amerických aerolinek na regionálním letu s nepilotovaným dronem. Událost, o níž poprvé tento čtvrtek veřejně informoval Jim Williams z Federálního úřadu pro letectví (FAA), vzbudila obavy z nadměrného množství dronů blízko leteckých cest.

Foto: Profimedia.cz

Drony jsou v současnosti menší a levnější. Ilustrační foto

Článek

Williams na tiskové konferenci v San Francisku popsal, jak se pilot regionálních linek 22. března dostal „nebezpečně blízko“ k malému dálkově řízenému letadlu nad letištěm v Tallahassee: „Linkový pilot uvedl, že se dostal tak blízko dronu, že si myslel, že se s ním určitě srazí.“ Přestože ke kontaktu nedošlo, Williams varoval, že hrozba, že k tomu v budoucnu dojde, „je skutečná“.

Podle serveru deníku The Wall Street Journal se zdá, že k takovému incidentu, kdy se poměrně velké letadlo dostalo tak blízko k dronu, došlo poprvé, i když i v minulosti piloti letounů uváděli, že viděli během letu drony ve vzduchu. Bezpečná vzdálenost kolem pilotovaného letadla přitom činí zhruba 300 metrů vertikálně a několik kilometrů horizontálně.

Williams připomněl airbus na řece Hudson

Podle FAA se 50místný stroj letu 4650 z Charlotte blížil k letišti v Tallahassee, když pilot uviděl „letadlo F-4 s kamufláží, velmi malé“. Podle úřadu se spíše podobalo modelu, který provozoval nějaký modelář, než skutečnému dronu. Případný „řidič“ tohoto stroje je však neznámý, neví se, šlo-li o civilistu, či příslušníka armády. Ministerstvo obrany uvedlo, že o incidentu nemá žádné informace, ale že jejich drony většinou nejsou opatřeny maskovacím nátěrem.

Využívání dronů je v poslední době mnohem častější než dříve. Stroje jsou menší, levnější a pohyblivější. Williams na konferenci vzpomněl na incident, při němž v roce 2009 nasály motory Airbusu A320 amerických aerolinek hejno ptáků a stroj musel nouzově přistát na řece Hudson v New Yorku. „Představte si objekt z kovu a plastu, zvláště tu velkou lithiovou baterii, když se dostane do vysokorychlostní turbíny. Následky mohou být katastrofické,“ uvedl.

Reklama

Výběr článků

Načítám