Družice jsou „ostrými“ pionýry nejmodernějšího systému přesné navigace. Nesou jména výherců dětské soutěže ESA – Natalia podle bulharské devítileté dívky a Thijs podle jedenáctiletého belgického chlapce.

Start byl o den odložen kvůli problémům s plněním nosné rakety palivem. Ve čtvrtek bylo přerušeno odpočítávání.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Animace mise satelitu Galileo

Budoucí síť třiceti družic Galileo má být evropskou chloubou, konkurencí jak pro GPS, který je zejména ve městech s vysokými budovami nespolehlivý, tak pro ruský, jen s potížemi vznikající systém Glonass. Oba jsou vojenské, zatímco Galileo je koncipován jako služba veškerým civilním sektorům.

Video

Jak bude navigační systém Galileo fungovat. Zdroj: Youtube.com


Přesnější a zadarmo

Galileo má vysílat pět druhů signálů – zdarma dostupný veřejný (k užití zejména jako navigace pro řidiče), kódovaný pro komerční účely (například pro zaměřování pozemků geodety či mýtné systémy), certifikovaný signál pro navigaci letadel, šifrovaný pro specifické uživatele (například vládní úřady) a signál pro pátrací a záchranné akce – ten bude na rozdíl od GPS a Glonassu aktivní, což umožní rovněž předávání zpráv.

FOTO: ČTK

Technická řídicí střediska budou v německém Oberpfaffenhofenu a italském Fucinu, administrativní bude hostit Praha.

Systém začne sloužit už za tři roky

Po čtvrtečním startu budou v příštím roce následovat další dva. Na palubě jedné z družic budou nejpřesnější atomové hodiny, jakých kdy bylo pro navigační systémy použito. Přesný časový údaj je pro vyhodnocení navigačního signálu v pozemských přijímačích zásadní. Hodiny Galilea půjdou s odchylkou jedné vteřiny za tři milióny let.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Satelit Galileo je připraven ke start. Zdroj: Reuters

První služby by Galileo měl poskytovat už v roce 2014, kdy bude mít teprve 18 satelitů.

FOTO: Ondřej Lazar Krynek, Yahoo Maps¨

Bajkonur v menším
Kosmodrom pro ruské rakety vyrostl ve Francouzské Guyaně u obce Sinnamary 15 km od Kourou na ploše 120 hektarů nákladem 400 miliónů eur (asi 9,6 mld. Kč). Díky umístění blíže rovníku totiž „kosmodrom v džungli“ umožňuje raketám dosáhnout téměř dvojnásobného výkonu. Sojuz ST by z Bajkonuru vynesl jen 1,7 tuny nákladu, z rovníkové džungle však vynese až tři tuny a ještě k tomu na vyšší geostacionární dráhu.
Jde o zmenšenou kopii odpalovacích komplexů na Bajkonuru či v Plesecku, ale s modifikací montážního postupu. K rampě je raketa vezena po 700metrové železnici „vleže“, zatímco poslední stupeň odděleně „nastojato“. Teprve v mobilní montážní hale vedle rampy je na již vztyčenou raketu nasazena špička se satelity. Úpravou prošla i raketa – její vrchní stupeň Fregat je o metr širší a nese i jisticí zařízení, které v případě poruchy vypne motory.
Téměř padesátimetrové Sojuzy jsou z Petrohradu do přístavu Pariacabo ve Francouzské Guyaně dopravovány rozmontované na padesát částí na palubě speciální kontejnerové lodi MN Colibri. Přes pět tisíc námořních mil dlouhá plavba trvá asi dva týdny.
„Jestli se dráha vymkne kontrole, máme v řídicím středisku tlačítko a motory vypneme sami,“ vysvětlil další modifikaci Jean-Marc Astorg z francouzské vesmírné agentury CNES, která Kourou provozuje.
 Zdroj: pet, Právo