Rozsudek byl vynesen v roce 2007, ale podle kritiků se zatím situace příliš nezměnila. Upozorňují zejména na to, že mezi dětmi s diagnózou lehkého mentálního postižení, kteří se většinou vzdělávají v praktických školách, mají Romové desetkrát vyšší podíl, než by odpovídalo jejich zastoupení v populaci.

Loni na jaře proto ministerstvo na zasedání Výboru ministrů Rady Evropy předložilo tento akční plán včetně zprávy o plnění rozsudku. Výbor tehdy ocenil zejména novelu školského zákona, která zavádí nový systém podpůrných opatření.

Nárok na úhradu

Shrnutí pro vládu představuje veřejně známá opatření. Díky novele školského zákona by měly mít školy lepší podmínky pro začlenění žáků s určitými problémy.

Zejména proto, že s podporou bude spojen nárok na úhradu ze státního rozpočtu.

Ministerstvo školství uvádí, že od loňského září byly zpřístupněny přípravné třídy pro všechny děti, nikoliv jen pro ty sociálně znevýhodněné.

Díky zavádění nových diagnostických nástrojů se zpřesňuje diagnostika ve školských poradenských zařízeních. Od září budou navíc doporučení v případě sporů podléhat revizi Národního ústavu pro vzdělávání.

Od září bude také zrušena příloha s redukovanými osnovami pro žáky s lehkým mentálním postižením. Její prvky jsou nyní začleňovány do běžného vzdělávacího programu pro základní školy.

Individuální vzdělávací plány

Nově by se děti s tímto handicapem měly vzdělávat na základě individuálních vzdělávacích plánů, jejichž součástí mohou být i nižší nároky na znalosti.

Děti na druhém stupni, které se nyní podle přílohy vzdělávají, podle tohoto materiálu dokončí své základní vzdělání.

Ministerstvo školství se také zmiňuje o skutečnosti, že od loňského září byly zpřístupněny přípravné třídy pro všechny děti, nikoliv jen pro ty sociálně znevýhodněné.

Od roku 2017 se navíc v zatím neschválené novele školského zákona počítá se zavedením povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání.