Pedagogicko-psychologické poradny a Speciálně pedagogická centra budou mít v novém systému řadu dalších povinností. Budou muset mimo jiné podle nových pravidel znovu vyšetřit současné žáky speciálních škol.

Na zvýšení jejich kapacity kraje, které poradny většinou zřizují, budou mít k dispozici 80 miliónů korun.

„Pro konkrétní rok to představuje navýšení o deset procent. Odhadem o 150 pracovníků,” řekl Štech.

Do konce roku by měli být všichni proškoleni

Statutární zástupkyně Asociace pracovníků Speciálně pedagogických center Eva Čadová v prosinci řekla, že by mohlo chybět 50 až 75 procent personálu v řadách speciálních pedagogů.

Pracovníci školských poraden jsou podle Štecha nejdále v informovanosti o změnách, které přinese září 2016. Stará se o to Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).

„Nejpozději do konce roku 2016 budou všichni proškoleni z hlediska jednotného diagnostického nástroje,” doplnila ho Valachová.

Nová úprava podle ministryně napraví řadu záležitostí, za něž je teď školský poradenský systém kritizován. Mimo jiné upravuje postup, kdy rodiče nebo škola s doporučeními nesouhlasí.

Doporučení z poraden se bude školám dávat povinně

„Důležité je, že nám to umožňuje, aby NÚV začal fungovat jako revizní orgán. Roztříštěnost poradenských doporučení tím získává jednotný rámec,” řekla ministryně. Také už by se nemělo stávat, že rodič neseznámí školu s doporučeními, která v poradně dostal. Nově se budou škole předávat povinně.

Žádosti o dodatečné odložení účinnosti normy, která byla schválena loni na jaře, jsou podle ní důsledkem nedostatku informací. Ministryně ještě nestihla navštívit všechny kraje. Uvažovat o odkladu je nyní bezpředmětné.

Žádná revoluce

„Přichází v období zápisů a jediné, co bychom tím odmítli, by byly finanční prostředky pro děti. Z hlediska nároků je zákon účinný. Ty nároky nejsou nové, existují odjakživa. Zákon neodkládám, stejně jako neschvaluji. Mám povinnost je uvést do praxe,” řekla ministryně.

Zopakovala, že jako nejdůležitější vnímá nárok škol na peníze v souvislosti s podporou, kterou dítě s nějakým problémem potřebuje pro vzdělání v běžné škole. V září ministerstvo neočekává revoluci, nový přístup se prý v systému projeví postupně.

Z hlediska zápisů do běžných škol, které začnou v pátek, se podle Valachové nic podstatného nezmění. Řada handicapovaných a znevýhodněných dětí se už nyní vzdělává společně se zdravými spolužáky.

„Rodič i škola budou mít jistotu, že prostředky budou zajištěny. Už nyní se ty děti společně vzdělávají, ale vůbec nikoho nezajímá, že jsou s nimi spojeny i finanční náklady,” dodala ministryně. Opět upozornila na to, že systému speciálního školství se novinky netýkají.