Velký objev se nekoná. Rusové neznámou bakterii na Antarktidě nenašli

Ačkoli minulý týden ruští vědci oznámili, že při průzkumu antarktického jezera Vostok nalezli v odebraných vzorcích bakterii s dosud neznámou DNA, jejich prohlášení bylo zdaleka předčasné. Krátce nato totiž zcela obrátili; to, co se zdálo být zcela mimořádným objevem poslední doby, ve skutečnosti vypadá jen jako velká blamáž.

Foto: Novinky.cz/nature.com

Vrt k jezeru Vostok

Sergej Bulat, výzkumný pracovník genetické laboratoře Petrohradského institutu jaderné fyziky řekl agentuře RIA, že ve vzorcích objevili bakterii s DNA, která se nepodobá žádným známým druhům. Kontaminace byla podle něj zcela vyloučená.

Šéf institutu Vladimir Koroljov však o dva dny později prohlášení svého podřízeného mírnil. Právě znečištění okolním prostředím totiž způsobilo, že vědci DNA považovali za neznámou.

“Našli jsme jisté vzorky, i když jich nebylo mnoho, všechny však byly kontaminované,“ řekl Koroljov agentuře Interfax. Kontaminaci podle vědců způsobila kapalina používaná při vrtání do ledovce. „Proto nemůžeme říci, že jsme našli dosud neznámou bakterii,“ vysvětlil Koroljov.

Jezero Vostok se nachází pod ledovcem na nejchladnějším místě na světě, loni tam naměřili minus 89 stupňů Celsia. Jezero zabírá plochu 15 000 čtverečních kilometrů a dosahuje hloubky až 800 metrů. Od povrchu země je izolováno milióny let.

Nedávno se do jiného antarktického jezera pod ledem - Whillansova - provrtali Američané. Také tam našli mikrobiální život. Whillansovo jezero je ale méně izolované.