Nově objevený dinosaurus odrážel predátory mohutnými kopanci

Vědci před několika dny pojmenovali nově objevený dinosauří druh. Dali mu jméno „hromové stehno“ kvůli jeho mohutným stehenním svalům. Pozůstatky nalezené v americkém Utahu jsou sice fragmentované, ale stačí k tomu, aby ukázaly, že tento dinosaurus měl výrazně silné nohy, kterými se dokázal bránit predátorům.

Tento nový druh popsaný v magazínu Acta Paleontologica Polonica je sauropod, dinosaurus vyznačující se dlouhým krkem a ocasem.

Jiným zvířatům mohl tento tvor uštědřovat doslova hromové kopance, domnívají se vědci. „Když se k němu přiblížili predátoři, mohl je odkopnout z cesty,“ říká Mike Taylor z University College London.

Tým vědců pojmenoval tohoto dinosaura Brontomerus mcintoshi, z řeckého „bronto“, tedy hromový, a „merós“, znamenající stehno.

Zkameněliny stehen dvou příslušníků tohoto druhu, dospělého a mláděte, mohou být staré 110 miliónů let. Objev byl učiněn komerčními hledači zkamenělin, proto se podle BBC vědci nedostali k úplnějšímu nálezu. Přesto nalezené kosti vědce opravňují k hodnocení, že šlo o neobyčejný druh dinosaura.

Sauropodi byli příslušníci skupiny velkých až obrovských býložravých dinosaurů. Vyznačovali se většinou silně prodlouženým krkem, kvadrupední (čtyřnohou) chůzí, malou velikostí lebky v poměru k tělu a často velmi dlouhým ocasem. Někteří sauropodi představují největší suchozemské živočichy všech dob. Vyskytují se od konce triasu (asi před 210 milióny let) do úplného konce druhohor (před 65 milióny let) téměř po celém druhohorním světě.
Zdroj: Wikipedia

„Zajímavé je, že pokud se tento sauropod mohl rychle pohybovat, předpokládali byste, že bude mít silné svaly na zadní straně nohy. Tak to ale není. Je to naopak. Zdá se nám více pravděpodobné, že to má právě kvůli tomu, aby mohl rozdávat silné kopy,“ řekl BBC.

Dospělý jedinec mohl vážit asi šest tun, asi jako současný slon, a byl dlouhý asi 14 metrů, domnívají se vědci. Mohli žít v období rané křídy.