Článek
„Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vyhlásilo otevřenou soutěž pro studenty středních, vyšších odborných a vysokých škol. Její podstatou je návrh nového loga ministerstva, které bude po další léta reprezentovat úřad navenek a které se stane značkou českého školství, ale i sportu, mládeže a dalších rezortních agend,“ píše se v tiskové zprávě, která je umístěna na webu úřadu www.msmt.cz.
Experti vrtí nevěřícně hlavou: běžně se platí mnohonásobně víc
Pět tísíc za logo se zdá osloveným expertům opravdu málo. Tvorba loga je totiž svébytná, velmi náročná a také po zásluze finančně oceňovaná výtvarná disciplína. Klíčovou roli hraje nápad, k procesu tvorby ale neodmyslitelně patří i dokonale zvládnuté řemeslo.
I proto je například město Šumperk, které nedávno také vyhlásilo výběrové řízení na vlastní logo, připraveno zaplatit vítězi 320 000 korun. Jen takzvané skicovné pro každého z výtvarníků, kteří postoupí do druhého kola výběrového řízení, představuje 10 000 Kč.
„U komerčních subjektů se pak stanovuje nejen základní cena v řádech desítek až stovek tisíc, ale pro celkovou kalkulaci se používají různé koeficienty,“ popisuje Květa Hrubešová z komunikační agentury Omne Bonum.
Koeficienty podle ní zohledňují zejména velikost firmy a plošné užití loga po celé ČR, přibližně polovinu celkové ceny pak tvoří autorská práva.
Autora současného loga na ministerstvu neznají, dokumentace se ztratila
„Původní logo ministerstva pochází z roku 2004 a neodpovídá současným grafickým požadavkům,“ vysvětluje potřebu nového zpracování Martin Korych z odboru vnějších vztahů a komunikace MŠMT. Na dotaz, kdo v roce 2004 dosavadní logo vytvořil a kolik za ně úřad zaplatil, však nedokáže odpovědět. Dokumenty k tomu už prý nelze dohledat.